A perzsa mitológiából ismert, főnixmadár-szerű Szimorg (Simorgh) után elnevezett, az Antonov An-140 utasszállító alapjain készülő, hátsó rámpás szállítógép prototípusa először emelkedett a levegőbe.

Az Iran Aircraft Manufacturing Industries (HESA) licensz alapján gyártja az Antonov turbólégcsavaros utasszállítóját, amelyből eddig mintegy 15 példány készült, Ukrajnából beszállított részegységek felhasználásával, IrAn-140 típusjellel. Ezen alapul a teherszállító variáns, a Szimorg farokrészét viszont kissé megemelték, hogy kialakíthassák a rakomány gyors be és kirakodására szolgáló rámpát.

Az ukrán alaptípus maximum hat tonna rakomány szállítására képes, hatótávolsága maximális terheléssel mindössze 900 kilométer, az iráni változatot – a nyugati szankciók miatt – az orosz Klimov TV3-117 típusú hajtóművekkel szerelik fel.

Az iráni médiában megjelent felvételek szerint május 30-án a Szimorg prototípusa végrehajtotta szűzrepülését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A típus a teherszállítás mellett alkalmas lesz a csapatok harctéri támogatására, katasztrófaelhárítási és légimentési feladatokra is, valamint a rövid futópályákon történő fel- és leszállásra.

Amint arról korábban beszámoltunk, a közlések szerint a típushoz fejlett, belföldi gyártású anyagokat használtak fel, emellett úgy tervezték meg, hogy megfeleljen a nemzetközi szabályoknak és sztenderdeknek, továbbá képes az ország különleges földrajzi és klimatikus viszonyai között is üzemelni.

Fotó: HESA