A Duna Adony és Lórév közötti szakaszán pénteken és szombaton végrehajtotta első tesztútjait az Aeroexpress, amely a HA-SEA lajstromjelű Cessna 206 kétéltűjével kívánja újraéleszteni a magyarországi vízirepülést.

A Cessna 206-os amfíbiát a svájci bejegyzésű Awenta Vertriebs GmbH vásárolta meg korábbi norvég tulajdonosától, majd adta az Aeroexpress Kft. üzemeltetésébe.

A Norvégiában LN-FBI lajstromjelet viselő Cessna U206F Stationair 2021. augusztus 18-án érkezett Magyarországra. A Bőnyben elvégzett vámeljárást, valamint a magyar honosítását követően 2021. december 22-én repült először HA-SEA lajstromjellel.

Az Aeroexpress eseti hatósági engedélyek alapján, 2022. február 4-én és 5-én hajtotta végre az első vízi tesztrepüléseket a Duna Adony és Lórév közötti, a műveletek idejére lezárt szakaszán.

Magyarország vizein 1937 óta ez volt az első út, amelyet magyar lajstromban lévő vízirepülőgép teljesített.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A rendszeres és kereskedelmi jellegű vízirepüléshez a vonatkozó hajózási és légügyi szabályozások frissítését egyaránt igénylő törvényalkotást még végre kell hajtani Magyarországon, azonban a közlekedési hatóság fejlesztéseinek köszönhetően az elvi lehetőség jelenleg nyitva áll ezelőtt. A fő feladatot a két részterület eljárásrendjeinek összehangolása és annak törvénybe foglalása jelenti – olvasható az Aeroexpress honlapján megjelent tájékoztatásban.

A Kft-t 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója, valamint unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány hozta létre Marozsi Lászlóval és Házas Gáborral. A cég üzemeltetési hátterét a Simon Martin vezette, bőnyi székhelyű Flyby Aero nyújtja, partnerük a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ).

A cég névválasztása nem véletlen, a legendás Aeroexpress Rt., Magyarország történelmének egyik első légitársasága 1923-ban kezdte meg működését a Dunán és a Balatonon személy- és postaszállítással, azonban a reptéri infrastruktúra fejlesztésével a vízirepülés az 1930-as évek második felében háttérbe szorult, majd teljesen meg is szűnt hazánkban.