A Boeinggel partnerségben fejlesztett és gyártott V-22 Osprey konvertiplánt, azaz billenőrotoros gépet VIP-konfigurációban kezdte el hirdetni a Bell. Az új változatot állami vezetők szállítására szánják, mert civil vásárlók polgári típustanúsítvány híján továbbra sem juthatnak majd hozzá.

Illusztráció, az USMC HMX-1 századának VIP V-22-ese (Forrás: Flickr – nick123n)

A különleges programot a nyolcvanas évek óta viszi közösen a Bell és a Boeing, az első prototípus 1989 márciusában szállt fel. A mai napig vannak vele problémák, a technológiát csak mostanában sikerül tökéletesíteni, széleskörű katonai felhasználásra alkalmassá tenni.

A sikertelenséget jól jelzi, hogy a gyártók csak az amerikai légierőnek (USAF), haditengerészetnek (USN) és tengerészgyalogságnak (USMC) tudták eddig nagyobb számban értékesíteni.

A külföldi megrendelők eddig nem igazán tolongtak, csak Japán vásárolt 17 példányt a hadseregének.

A Flightglobal arról ír, hogy emiatt született meg a Bellnél az ötlet, hogy ki kell szélesíteni a kínálatot, és a gyártó szerint történetesen a V-22 alkalmas VIP- vagy védett személyek, tehát például állami vezetők szállítására, kihasználva a típus rövid és közepes utakon használható előnyeit, hogy egyesíti a forgószárnyasok és repülőgépek tulajdonságait. Erre gyakorlati tapasztalat is van egyébként: az USMC-nél az amerikai elnök és alelnökök szállításáért felelős HMX-1 század egyedi megrendelésére már készült e célra speciális példány.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A V-22-ért felelős programiroda kiemelte, ha sorozatgyártásba is kerül a VIP-változat, a jelenlegi tervek szerint nem fogják polgári használatra tanúsítani.

Ennek okát nem közölték, de a potenciális vásárlók köre így is elég nagy: az Egyesült Államok védelmi minisztériumának haditechnikai exportprogramjában 179 ország és nemzetközi szervezet vesz részt: ezek a kongresszus jóváhagyásával szinte bármilyen eszközhöz hozzájuthatnak.

Fantáziarajz a VIP V-22-esről (Forrás: Bell Boeing)

A konvertiplán VIP-változatának várható kapacitása terén nem lesz túl nagy újdonság, hiszen sztenderd katonai konfigurációban az Osprey egy hagyományos, nagyméretű szállítóhelikopterhez hasonlóan huszonnégy főt plusz a személyzetet veheti fedélzetére.

Kényelmes bőr fotelekkel vagy szellősen elhelyezett kanapékkal értelemszerűen ez a szám jóval kisebb.

A közepes méretű, vagy nem túl jó pénzügyi helyzetben lévő országoknak gyártott példányok esetében viszont egyszerűbb lehet az átalakítás, a megrendelők alacsonyabb biztonsági igényeket támasztanak, és nem kell annyi speciális kommunikációs berendezést beépíteni, mint az amerikai változatokba.