Visszavesz 747-8-as típusának gyártókapacitásából a Boeing. Az amerikai repülőgépgyár közleményben tudatta, hogy az alacsony piaci kereslet következtében az eddigi havi két B747-8-as helyett csak 1.75 darabot fognak készíteni a gyártósorok.
Közleményben jelentette be a Boeing repülőgépgyár, hogy az alacsony piaci kereslet következtében csökkenti a 747-8-as típuscsalád gyártásának kapacitását. Az everetti gyártósorokon két gép helyett csak 1.75 darab fog havi szinten készülni. Az új termelési ráta szerint készült első 747-8-ast 2014 elején készül átadni a Boeing.
A gyáriak jelezték, készek a teljesítmény fokozására, amennyiben a piaci igények úgy diktálják, ezért folyamatosan figyelemmel kísérik a viszonyok alakulását. Ugyanakkor bizakodóak is a típus jövőjét illetően. Hosszabb távon szerintük igen is lesz igény akkora gépekre, mint amilyen a 747-8-as, különösen, ami a felfutásban lévő cargo szegmenst illeti. Átfogó előrejelzéseik szerint az elkövetkező 20 évben mintegy 790 darab óriásgép találhat gazdára.
A Boeing 747-8-as a 747-es típuscsalád 2005-ben bejelentett, továbbfejlesztett változata. A hosszabb törzzsel, újratervezett szárnyprofillal, új generációs hajtóművekkel és frissített avionikai rendszerekkel kínált típus 2010. február 8-án teljesítette első felszállását. A prototípus egy Freighter változat volt. Az utasszállításra alkalmas Intercontinental csak később, 2011. március 20-án emelkedett először magasba.
Az új generációs Boeing 747-es első üzembeállítója a Cargolux, amely 2011. október 12-én vette át első gépét. Az utasszállító variánst elsőként a Lufthansa állította menetrendszerű forgalomba 2012. június 1-jén. Amíg a cargo változat viszonylag sikeresnek könyvelhető addig a utasos széria a német légitársaságon kívül mindössze két fix megrendelővel, a Korean Air-rel és az Air Chinával büszkélkedhet.
(Fotó: Boeing Company)
A Boeing március közepén, amikor a vietnámi Hanoi repülőtere századik légikikötőként köszöntötte a 747-8-ast adott tájékoztatást róla, hogy összesen 42 darab 8-as szériás 747-est sikerült átadniuk. Az üzemeltetők számát tekintve hét légitársaságról, valamint néhány meg nem nevezett magán megrendelőről lehet beszélni. Típuselosztás szerint 29 teherszállító, nyolc luxus kivitelű BBJ és mindössze öt utasszállító Intercontinental talált addig gazdára.
A hasonló kategóriás, nagyméretű négyhajtóműves Airbus A380-800-as igaz hamarabb, már 2007-ben forgalomba állt, de abból az európai gyártó már a századik átadott példányát ünnepelte idén márciusban.
(Fotó: Boeing Company)
Az, hogy a Boeing most csökkenti 747-8-as gyártósorainak kapacitását iparági berkekben egyáltalán nem meglepő. Jól látható, hogy az utasszállító verzióra egyszerűen nem találnak vevőt a gyár értékesítői. A teherszállító változat ugyan sikeresebb, de a jelek szerint arra is elegendő lesz egyelőre a havi 1.75-ös produktivitás.
Azok a légitársaságok, amelyek flottájukban a korábbi 747-es típusokat alkalmazták sorra cserélik le kiöregedő Jumbóikat, de szinte mindegyik vállalat a nagyteljesítményű kéthajtóműves típusok mellett dönt. Sokan a házon belül kínált 777-esekre váltják 747-400-asaikat. Egyedül a Lufthansa, amely kitartott a négyhajtóműves amerikai nagygép mellett – amennyiben az utasszállító variánsokat tekintjük.
A típus pedig igazán igyekezett kitenni magáért. A 747-8-asok kétszámjegyű javulást képesek felmutatni az üzemeltetési költségek terén, 30%-kal halkabbak, ugyanakkor nagyobb teljesítményűek, mint elődmodelljeik. Ennek ellenére eddig mindössze 110 megrendelés érkezett a Boeinghez, amelyből a legfrissebb adatok szerint 46 gépet adtak át.
De mi lesz a legendás 747-essel, amely a ’70-es évektől kezdve alapjaiban forgatta fel a légiközlekedést és tette elérhetővé a légi utazást széles tömegek számára? Van jövője az A380-as Superjumbo megjelenése után is változatlanul Ég Királynőjeként becézett típusnak? Sajnos egyáltalán nem biztos. Teljesen eltűnni persze nem fog, de olyan nagy sikerre már nyilvánvalóan nem tesz szert, mint a korábbi széria.
A kiszivárgott hírek szerint a Boeing igazgatótanácsa hamarosan jóváhagyást adhat a 777-es típuscsalád új generációs fejlesztési programjának, amely újabb, még nagyobb teljesítményű triplahetesekkel áll az üzemeltető-megrendelők elé. Az előzetes szondák szerint jelentős érdeklődés van a 777X típusok iránt.
A nagyteljesítményű kéthajtóműves kereskedelmi gépek körében a 777-es piacvezető szerepe szignifikáns. A négyhajtóműves óriásgépek között az A380-as dominál, a 747-8-as pedig csak poroszkál.