Visszatért a lítium-ionos akkumulátorok használatához az Airbus az A350-900-ason, amelyet eleve ilyen egységgel terveztek, de a Boeing 787 Dreamlinernél tapasztalt tűzesetek miatt az első példányokat hagyományos nikkel-kadmium akkumulátorokkal szerelték.
Földre parancsolta az FAA a Dreamlinereket
Leállította a Dreamlinereket két japán légitársaság
A Flightglobal cikke szerint az Airbus még tavaly év végén adta át az első olyan 900-as XWB-t egy meg nem nevezett légitársasághoz, amely már az új, tölthető lítium-ion akkumulátorokkal van felszerelve. A gépről annyit tudni még, hogy januárban állt kereskedelmi forgalomba. Az információk a gyártó Sanftól származnak.
Internetes adatbázisok szerint az A350-esből tavaly december közepén a Finnair kapott két A350-est, bár ezek pontos forgalomba állásának időpontja nem ismert. Az akkumulátorok egyelőre csak az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) engedélyével rendelkeznek, az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) még vizsgálja a berendezést.
A toulouse-i gyártó eredetileg tölthető lítium-ion akkumulátorokkal tervezte meg az XWB-t, de a Boeing 787 Dreamlinerén tapasztalt hibák miatt az első példányokat még a hagyományos nikkel-kadmium telepekkel szerelték fel.
Először 2013 év elején történtek balesetek az akkumulátorokkal, amelyek túlforrósodtak és kigyulladtak az indító légitársaság ANA, illetve a Japan Airlines (JAL) egy-egy gépében. Ezt követően az FAA súlyos hiányosságokat tárt fel és minden 787-est a földre kényszerített, a vizsgálat és a végső megoldás kidolgozásáig egyetlen ilyen gép sem szállhatott fel. Az embargó majd négy hónapig tartott, utána viszont lényegében megszűntek a problémák.
A szaklap cikkében megjegyezte, hogy az Airbus egy kisebb kapacitású és „konzervatívabb” tervezésű akkumulátort használt: a Boeingé 72 amperórát tud tárolni nyolc darab 3,7 voltos cellában, míg az Airbus-é 45 amperóra tárolására képes 14 darab 3,6 voltos cellákban. Emellett az Airbus négy akkumulátor között osztja meg a kiegészítő energiaforrás (APU) elindításához szükséges energiát, de ugyanez a rendszer felel az avionika mozgatásának másodlagos energiaellátásáért is.