A tervezettnél kisebb mértékben növeli kapacitásait idén a JetBlue amerikai diszkont, hogy az egységbevételek megfelelő szinten maradjanak.
A csökkenő jegyárak miatt esett a Ryanair nyeresége
Tovább éleződik a verseny az észak-amerikai ULCC piacon, a JetBlue a Bloomberg gazdasági hírügynökség jelentése szerint most a kapacitások fegyelmezettebb kezelésével próbálja meg kézben tartani a helyzetet. A nagy versenyben ugyanis a légitársaságok folyamatosan dobták a piacra a székeket, amiket aztán lehet, hogy nem adtak el, de legalább nem veszítettek piacot.
Ebből a folyamatban úgy tűnik a JetBlue-nak elege lett, vagy legalább is más megoldást próbál találni. Mivel a nyereséges üzemelés alapja, hogy megfelelő szintű bevételt termeljen a társaság, a JetBlue úgy döntött, hogy a kapacitások folyamatos emelése helyett inkább egy másik faktorra, az egységbevételekre koncentrál. Ennek érdekében a korábbinál kisebb mértékben növelik az értékesíthető székek számát, így kevesebb férőhelye marad üresen, és javul az egy utasra vetített bevétel is.
Emellett a lépés némileg lazít az árra nehezedő nyomáson, a sok kihasználatlan széket ugyanis a légitársaságok mindenképpen megpróbálják eladni, ha máshogy nem, nyomott áron, ez pedig lefelé viszi az átlagos jegyárakat is.
A döntést azok után hozta meg a JetBlue, hogy a januári becsült adatok az egységbevétel 9 százalékos csökkenését jelzik, a bővítés visszafogásával viszont már az év második felében pozitív hatást remélnek.
A Bloomberg szerint a légitársaság egyelőre áprilisi és májusi járatokból hirdetett meg kevesebbet.
A JetBlue a 2016-os évben 3,4 százalékkal 6,6 milliárd dollárra növelte árbevételét, költségei 5,3 milliárd dollárt tettek ki, így az üzemi eredmény 1,3 milliárd dollár lett, 8 százalékkal jobb, mint egy évvel korábban. A korábban idézett egy utasmérföldre vetített árbevétel viszont 6,3 százalékkal 11,2 dollárra mérséklődött.
Korábban a JetBlue versenytársa, a Southwest is panaszkodott amiatt, hogy a túl sok piacon lévő szék miatt folyamatosan csökken a profitmarzs.
Míg az Egyesült Államokban a kapacitásokkal sakkoznak, addig Európában még a székek piacra öntése dívik. A Ryanair épp a napokban közölte, hogy bár 8 százalékot csökkent adózott eredménye részben a túlkapacitás miatt, idén és jövőre is folytatják a kemény terjeszkedést még, ha ez a bevételeken is meg fog látszani.