A Bombardier szerint a CSeries program nem sérti a Boeing érdekeit, és az Egyesült Államokban több ezer közvetlen és közvetett munkahelyet támogat. A Boeing azonban kitart azon álláspontja mellett, hogy igenis fontos neki a 100-150 utasférőhelyes szegmens, amelyben a kanadai kihívó az ellenfele.
A két gyátó közti vita új fejezethez érkezett azzal, hogy az eljárásban az egyesült államokbeli Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság (ITC) meghallgatta a napokban mindkét felet és ezek után hozza majd meg a jogerős döntést.
A meghallgatás során a Bombardier a cég tájékoztatása szerint előadta, hogy a Boeing továbbra is megalapozatlanul vádolja azzal a Bombardier-t, hogy a Boeing érdekeivel szembemegy az, amit a kanadaiak csinálnak. Mi több, a Bombardier szerint ezzel a Boeing az amerikai légitársaságok és utasok ellen is támadást intézett.
A Bombardier és az Airbus együttműködése ezen program keretében kiterjed az Alabama állambeli gyártásra is, mint arról beszámoltunk. Így az amerikai légitársaságok amerikai gyártású gépeket vásárolhatnak, ezért a Bombardier szerint pedig kizárt, hogy az import sértené seattle-i ellenfelét.
A kanadaiak számításai szerint a CSeries gyártásának Alabamába költöztetése 400-500 plusz munkahelyet generál az eddig a beszállítókat is ide számolva köze 23 ezer munkahelyhez az Egyesült Államokban, és 300 millió dolláros beruházást valósít meg.
Azt, hogy a CSeries nem a Boeing üzletét rontja, a kanadaiak azzal igyekeztek alátámasztani, hogy a Boeing nem indult a Delta azon tenderén, amelyen végül a CSeries-eket választották.
Illetve a Bombardier szerint a seattle-i vállalat nem is készít olyan gépeket, amelyekre a Deltának szüksége van, és évekre előre lekötötték az összes 737-es gyártókapacitásukat.
A Boeing a flightglobal.com beszámolója szerint Kevin McAllister polgári gépekért felelős vezérigazgatót küldte a bizottság elé, aki hangoztatta, hogy ez nem igaz, tudnak új vevőknek 737-es gyártási slot-okat adni, és hogy továbbra is fontos nekik a 100-150 férőhelyes szegmens.
Ugyanakkor a Boeing-vezető emlékeztetett arra is, hogy növelték a 737 MAX 7 befogadóképességét, hogy még gazdaságosabb és így vonzóbb legyen.
Azonban, mint ismeretes, a Bombardier és a Delta, amely 75 darab CSeries-t rendelt, azzal is védekezett a vádak ellen, hogy a Boeing legkisebb gépe túl nagy a légitársaságnak, ezért döntött a 110 üléses Bombardier CS100-as mellett. A 737 MAX 7 hasonló konfigurációban 130-140 körüli utasszámmal repülhet.
A Boeing dömpingárra vádolja a Bombardier-gyárat, amit szerinte az tett lehetővé, hogy versenytorzító, illegális állami támogatást kapott Kanada kormányzatától. Ugyanezt mondja a brazil versenytárs, az Embraer is.
A Boeing a közlekedési minisztériumhoz fordult, a szaktárca helyt adott a vádaknak és 300 százalékos büntetővámot szabott ki a CSeries-ekre. A végső döntés a következő egy-két hónapban várható a bizottságtól.
A Delta eközben nyilvánosságra hozta, hogy tárgyal a Bombardier képviselőivel a CS100-as megrendelésének módosításáról.
A flightglobal.com cikke szerint az eredeti megállapodás átalakításával a légitársaság szeretné elérni, hogy a várhatóan az Airbus alabamai üzemében megépülő gyártócsarnokból kaphassa meg a CSeries-eit, ne pedig a kanadai helyszínről. Ennek érdekében kész várni is, bár 2018 első félévében kellene megkapnia az első CS100-asait. Becslések szerint két évbe is telhet, míg üzemelni kezdhet az alabamai Bombardier-üzem.