Gőzerővel zajlanak a tárgyalások a csődeljárás alá került Air Berlinről. A hétvégén kiderült, hogy heteken belül szeretné tető alá hozni a légitársaság értékesítését a vezérigazgató. Nem egy, hanem több vevő lehet, köztük a Lufthansa szinte biztosan, de állítólag az Easyjet és a Tuifly is sorban áll.

Megindult a légitársaság értékesítése (Fotó: AIRportal.hu)

Legkésőbb szeptemberben tető alá kell hozni az Air Berlin eladását, különben elveszhet az ügyfelek bizalma – mondta a hétvégén Thomas Winkelmann vezérigazgató a Bild am Sonntag című lapnak az aero.de cikke szerint. Megerősített hírek szerint a Lufthansával is tárgyalnak péntek óta, de egyes információk arról szólnak, hogy az Easyjet, valamint két, főleg nyaralójáratokat üzemeltető cég, a Tuifly és a Condor (a TUI, illetve a Thomas Cook-holding leányai) is konkrétan érdeklődnek.

Az Air Berlin-vezér szerint minden bizonnyal nem egy, hanem legalább két-három vevő lesz. Ez azt is jelenti tehát, hogy darabokra szedik a csődeljárás alá került német légitársaságot.

Bejelentkezett egy nagyvállalkozó, Hans Rudolf Wöhrl is, hogy egyben vinné a céget, de mind a szövetségi gazdasági miniszter, mind az Air Berlin elutasította ezt, mondván, csupán PR-fogásról van szó, és nem támogatják az egy kézbe kerülést.

Az Air Berlin ugyanakkor azt közölte, hogy vasárnap délutánig nem érkezett be hivatalos ajánlat Wöhrltől. Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, a légitársaság csődeljárás alá vonását és a Lufthansa szerepvállalását élesen kritizálta például a Ryanair, monopolhelyzet kialakulásától tartva, és az Európai Bizottsághoz fordult.

Sajtóértesülések szerint már május óta betekinthetnek az érdeklődők az Air Berlin könyveibe, a pénzügyi helyzetet megvizsgálni.

A szövetségi gazdasági miniszter, a szociáldemokrata párti Brigitte Zypries az üggyel kapcsolatban azt is mondta az aero.de másik cikke szerint, hogy üdvözlendő lenne, ha a Lufthansa megszerezhetné az Air Berlin nagy részét, mert a holding „világbajnok a légiiparban”. Nemrég a közlekedési tárca vezetője, Alexander Dobrindt is annak a véleménynek adott hangot, hogy jó, ha a Lufthansa „nagy szerepet vállal”.

Ami a feldarabolást illeti, a flightglobal.com az összefoglalójában úgy véli, a legnagyobb kérdés a rövid- és közepes távú Air Berlin-hálózat sorsa, hiszen ezek a múlt évben elkezdett átalakítási terv részeként a hosszú távú járatokra ráhordást végzik a két megmaradt bázison, Düsseldorfban és Berlinben.

A Lufthansának azonban értékes lehet a rövid-közepes és a hosszú távú hálózat is, a Eurowings-platformja részeként. A hosszú távú diszkont járatokhoz így rögtön 17 darab Airbus A330-ashoz jutna, ilyeneket üzemeltet a Eurowings márkája alatt is, így a flottaegység megmaradna.

Ami a keskenytörzsű gépeket illeti, mint ismert, a Lufthansa-csoport összesen negyven A320-ast lízingel az Air Berlintől, a tavalyi megállapodás szerint. Ennek folytatását, illetve akár bővítését nem zárja ki a Lufthansa. Azonban kérdés, hogy az Air Berlin hosszú távú és rövid-közepes távú hálózata egymás nélkül működőképes-e: valamiféle kisebb méretű önálló működés így esélytelennek tűnik.

Az osztrák állam kész segíteni a Nikit (Fotó: AIRportal.hu)

A Tuifly pedig úgy nyilatkozott, hogy bár kútba esett a terv, amellyel létrehoztak volna az Etihaddal közösen az Air Belin-leányvállalat osztrák Nikit bevonva egy új, turistajáratokra koncentráló légitársaságot, továbbra is érdekeltek valami hasonlóban.

Az osztrák állam eközben bejelentette, hogy ha szükséges, segítséget nyújtanak a Nikinek.

Lehetséges tehát, hogy a közepes hatótávú hálózat egy része a TUI-nál landolhat – ám ha igaz, hogy az Easyjet is képben van, még érdekes fejlemények következhetnek. Emellett szinte biztos, hogy a monopolhelyzetek veszélye miatt versenyhivatali eljárásokra is szükség lesz, amennyiben a Lufthansa tényleg átvesz például reptéri résidőket is az Air Berlin egy részének megvásárlásával.

A légitársaság törzsutasprogramja, a Topbonus pedig augusztus 19-e óta lényegében be van fagyasztva: sem mérföldet gyűjteni, sem felhasználni nem lehet – írja az aerotelegraph.com portál. Mivel egy Nagy-Britanniában bejegyzett, önálló cégről van szó (amelynek az Etihad 70 százalékban tulajdonosa), a cikk szerint három forgatókönyv képzelhető el: lezárják a programot, ez esetben még másfél évig biztosítani kell a pontbeváltást. Vagy integrálják az Etihad törzsutasrendszerébe, harmadik opcióként pedig egy meghatározott időkeretben lesznek beválthatók a pontok, az Air Berlin önálló működésének függvényében.