Azzal vádolja a Boeing a kanadai Bombardier repülőgépgyárat, hogy az dömpingárakon kínálja a CSeries típusait az Egyesült Államokban, a gyártási költségein jóval alul. Ez hátrányosan érinti az ebben a férőhelykategóriában versenyző Boeing 737-700-as és MAX 7 piacát. Érdekes ugyanakkor, hogy néhány éve kiderült: a Boeing is gyártási költség alatt kínálta a 787-eseket a program korai szakaszában.
Budapestre is CSeriessel repül július 15-től a Swiss
WTO: tiltott állami támogatást kapott az Airbus
A Boeinget is elmeszelték tiltott állami támogatás miatt
Jogi eljárást kezdeményezett az Egyesült Államokban a Boeing, azzal vádolva kanadai versenytársát, a Bombardier repülőgépgyárat, hogy az jóval a gyártási költségek alatt, lényegében dömpingáron kínálja a CSeries típusait – írja a flightglobal.com portál.
A panaszt az amerikai kereskedelmi minisztériumhoz és az egyik szövetségi kormányügynökséghez, a nemzetközi kereskedelmi bizottsághoz (ITC) nyújtotta be a Boeing, utóbbi szervezet többek között a méltányos versenyben illetékes, és felügyeli azt, hogy importcikkek illegális állami támogatással készülnek-e.
A Bombardier agresszív értékesítési kampányt folytat, hogy eladja a CSeries gyártmányát az Egyesült Államokban, lehetetlenül alacsony árakon, egy-egy példányt kevesebb mint húsz millió USA-dollárért, miközben nyilvánosan elérhető információk szerint a gyártási költség harminchárommillió dollár
– közölte a Boeing.
Emellett azt is hangsúlyozták, hogy szerintük Kanadához képest az Egyesült Államokban milliókkal olcsóbban kínálja a típuscsaládot, ez bizonyítja, hogy dömpingről van szó. A Boeing úgy véli, ez fenyegetést jelent rá és beszállítói körére nézve, emellett azt állítják, hogy a dömpingárakat a kanadai állami szubvenció teszi lehetővé a Bombardier számára. A gyáróriás kiemeli, hogy a CSeries direkt versenytársa a saját 737-700-asuknak és az új generációs 737 MAX 7-esnek is.
A Boeing felsorolja, hogy a kanadaiak 100-160 utast befogadni képes CSeries-típusainak 2005-ös programindítása óta hány milliárd USA-dollárnyi állami támogatást kaptak.
A Bombardier ellenközleményt adott ki, amelyben cáfolja a vádakat, és hangsúlyozza, hogy milyen sokkal járul hozzá az Egyesült Államok gazdaságához. Álláspontjuk szerint megfelelnek a jogszabályoknak, azokban az esetekben is, amelyekről a Boeing beszél.
Mintegy hétezer munkavállalót foglalkoztatnak az Egyesül Államokban a különböző Bombardier-érdekeltségek, tizenhét államban, és évente mintegy hárommilliárd USA-dollárt költenek az országban működő beszállítókon keresztül, egyesült államokbeli munkahelyeket létrehozva, hangsúlyozza a Bombardier.
Érdekes vetülete ugyanakkor e történetnek: néhány éve nyilvánosságra került (az Air India közlései nyomán), hogy a Boeing is jóval a gyártási költségei alatt kínálta az új generációs 787-eseit a program korai szakaszában.
A Bombardier kapcsán egyébként Brazília is képben van, Kanadával kölcsönösen azzal vádolják egymást a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO előtt, hogy illegális állami támogatást élvez mind a Bombardier, mind a brazil Embraer, a testület pedig igazat adott mindkét félnek. Ahogy a Boeing és az Airbus hosszú évek óta tartó vitájában is, szintén a méltánytalan állami szubvenciók ügyében, a WTO ide is, oda is ítélt már.