A Szuhoj tíz százalék alá csökkenti az amerikai alkatrészek arányát Superjet 100-as típusában, hogy az USA engedélye nélkül is adhasson el belőle bármely vevő számára.

A Brussels Airlinesnak, vagy az Aeroflotnak repülve Budapesten is feltűnik néha az orosz regionális típus. (fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A Szuhoj Superjet 100 korábban jóval tíz százalék feletti arányban tartalmaz az USA-ban készült részegységeket. Emiatt az amerikai kormány engedélye szükséges olyan országok számára történő értékesítéséhez, melyek az USA tiltólistáján szerepelnek.

Ez gátolhatná az orosz gyártó Iránnal történő üzletkötését, hiába rendelne a közel-keleti ország akár nagyobb mennyiségben is a típusból.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennek kiküszöbölése érdekében a gyártó az érintett amerikai alkatrészek egy részét más, Kínában vagy Oroszországban gyártottakkal helyettesíti, a típus egy új változatának létrehozásával. Amennyiben ezzel az amerikai alkatrészek aránya tíz százalék alá csökken, a mindenkori amerikai kormánynak már nem lesz beleszólása abba, kihez kerülnek a repülőgépek. Ezzel megnyílna az út az iráni Szuhoj-beszerzés előtt.

„A Superjet ideális választás lenne az iráni légitársaságoknak regionális, kisebb reptereken és kis kapacitásigényű útvonalakon való üzemelésre.” – mondta el Maqsoud Asadi, az Iráni Légitársaságok Szövetségének titkára.

Bizonytalan a Trump-adminisztráció engedélye

A Donald Trump vezette kabinet továbbra is kritikusan áll Irán repülőgép rendeléseihez -közléseik szerint ugyanis nincs biztosíték arra, hogy az ország nem használja katonai célokra polgári utasszállítóit.

Tavaly év végén az egykori Obama-kormányzat által kiadott export engedélyek felfüggesztését vagy korlátozását is kilátásba helyezte a jelenlegi a kabinet, ez a Boeing mellett az Airbus-csoportot is hátrányosan érintette volna.

Mivel az európai gyártó minden típusa – ideértve a részben Airbus tulajdonú francia-olasz légcsavaros ATR típusait is – nagy arányban tartalmaz amerikai részegységeket, emiatt a Boeinghoz hasonló szabályok vonatkoznak rá. A kilátásba helyezett szankciók ügyében azóta nem történt döntés.

Rövidebb törzsű Superjet, új winglet és fékszárnyak

Amint arról korábban beszámoltunk, a szingapúri légiszalonon bejelentette a Szuhoj főnöke, Alekszandr Rubcov, hogy egy meg nem nevezett orosz légitársaság száz darabra szóló megrendelésével elindítják a rövidebb törzsű Superjet fejlesztését. A hetvenöt utas szállítására alkalmas, rövidebb Superjet 2022 körül állhat szolgálatba, és új, optimalizált szárnyakat kap, amely vagy hagyományos alumínium lesz, vagy kompozit.

Mindeközben már javában tesztelik a jelenlegi Superjet 100-ashoz kifejlesztett wingletet, és nincs hátra sok repült óra a kísérletek végéig.

Forrás: SCAC

A „saberlet” névre hallgató új szárnyvég üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé a Superjet üzemeltetőinek, és segítségével teljesíthetők a London-City reptér előírásai is.

Ehhez további módosítás is szükséges, a meredek szögű fel- és leszálláshoz a fékszárnyak maximális beállítását 25 fokról 30-ra növelik. A brit főváros dokknegyedében lévő reptérre az ír Cityjet repülne, a cég hat Superjetet üzemeltet egyébként.

A tervek szerint még az idén befejezik a repülési teszteket a „saberlettel”, és az orosz hivatalok engedélye után az európai uniós légügyi hatóság a jövő év elején bólinthat rá.

A retrofitként, azaz már forgalomban álló Superjetekre is kínált szárnyvégről még nem döntötték el, hogy egy gyári új példányon jelenik meg először, vagy egy üzemelő repülőgépen.