Egy meg nem nevezett orosz légitársaság száz darabos megrendelésével elindítja a rövidebb törzsű Superjet fejlesztését a Szuhoj. A valószínűleg Pratt&Whitney-hajtóművekkel felszerelendő változat 75 utast szállíthat majd, optimalizált, új szárnnyal. A jelenlegi Superjetekhez pedig új szárnyvéget is kínálni kezd a gyártó.

A szingapúri légiszalonon bejelentette a Szuhoj főnöke, Alekszandr Rubcov, hogy egy meg nem nevezett orosz légitársaság száz darabra szóló megrendelésével elindítják a rövidebb törzsű Superjet fejlesztését – írja a flightglobal.com portál.

A hetvenöt utas szállítására alkalmas, rövidebb Superjet 2022 körül állhat szolgálatba, és új, optimalizált szárnyakat kap, amely vagy hagyományos alumínium lesz, vagy kompozit.

Rubcov szerint „több százmillió dollár” fejlesztési költség lesz majd. Mivel pedig közlése szerint a jelenlegi Superjet 100-as PowerJet SaM146 típusú hajtóműve túl nagy, vizsgálják az alternatívákat.

Vagy ennek teljesítményét csökkentik, vagy mást keresnek. Rubcov elmondta, hogy szóba jöhet az Aviadvigatel PD-7-ese, amely az Irkut MSz-21-esét hajtó PD-14-esből származik, vagy a Pratt&Whitney PW1200G-je, amely a Mitsubishi MRJ-n dolgozik. A Szuhoj-főnök szerint még ebben az évben döntés születik ez ügyben.

Az új szárnyvég még az idén megjelenhet a Superjeten (Forrás: SCAC)

A rövidebb Superjet megtartja a jelenleg is forgalomban lévő változat törzskeresztmetszetét. De a szárny megváltoztatásán kívül a pilótafülkében is várhatók módosítások, felhasználva a szintén az UAC-holding által gyártott, jelenleg a berepülési programját teljesítő Irkut MSz-21-300-as tapasztalatait.

Azt is tervezik, hogy az MSz-21-essel rokon típusvizsgát kaphassanak a rövid Superjet pilótái, és lehetséges, hogy marketingszempontok miatt MSz-21-75 néven forgalmazzák majd.

Mint megírtuk, tavaly a cég azt közölte, hogy az idei év elején születik döntés a törzsrövidítésről vagy hosszabbításról.

Rubcov mostani indoklása szerint azért döntöttek a rövidítés mellett, mert a piac inkább ez iránt érdeklődik, szerinte nem megfelelő az időpont arra, hogy egy nagyobb változattal a Bombardier C Series-ét reprodukálják.

Az elnök beszélt arról is a flightglobal.com másik cikke szerint, hogy mindeközben már javában tesztelik a jelenlegi Superjet 100-ashoz kifejlesztett wingletet, és nincs hátra sok repült óra a kísérletek végéig.

A „saberlet” névre hallgató új szárnyvég üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé a Superjet üzemeltetőinek, és segítségével teljesíthetők a London-City reptér előírásai is.

Ehhez további módosítás is szükséges, a meredek szögű fel- és leszálláshoz a fékszárnyak maximális beállítását 25 fokról 30-ra növelik. A brit főváros dokknegyedében lévő reptérre az ír Cityjet repülne, a cég hat Superjetet üzemeltet egyébként.

A tervek szerint még az idén befejezik a repülési teszteket a „saberlettel”, és az orosz hivatalok engedélye után az európai uniós légügyi hatóság a jövő év elején bólinthat rá.

A retrofitként, azaz már forgalomban álló Superjetekre is kínált szárnyvégről még nem döntötték el, hogy egy gyári új példányon jelenik meg először, vagy egy üzemelő repülőgépen.