A Malaysian Aviation Commission (MAVCOM) bejelentése szerint az AirAsia X megkapta a repülési jogokat a Kuala Lumpur – London Gatwick útvonalra. A légitársaság hetente kilenc menetrend szerinti járatot indíthat 2017. júniusától, melyet a tervezett A330-900neók helyett bérelt Boeing 777-300ER repülőgépekkel teljesítenek majd.
A hosszú távú járatok üzemeltetését végző maláj diszkont légitársaság két darab Boeing 777-300ER repülőgépet bérel 2017 második negyedévétől, melyeket saját személyzettel repülnek majd.
A bérlésre az Airbus A330-900neo repülőgépek késése miatt volt szükség a ch-aviation beszámolója szerint.
Amint arról korábban az AIRportal.hu is írt, a hajtóművek miatt előreláthatólag három hónapos késéssel, csak 2018 márciusában adhatja át az első A330neo-t, így az Air Asia X által megrendelt példányok is késve érkezhetnek a légitársasághoz, 2019 elején.
Az AirAsia X 2012-ben szüntette meg európai járatait, melyet a magas üzemanyag árakkal és adókkal, valamint gyenge kereslettel indokoltak. A járatokat Párizs-Orlyra és Londonba (Gatwick és Stansted) az azóta már kivont, gyengébb gazdaságossági mutatókkal rendelkező, négyhajtóműves A340-300-as repülőgépeikkel teljesítették.
Amint arról korábban szintén beszámoltunk, az Egyesült Államokba is indít járatot az Air Asia X, ezzel az első távol-keleti diszkont lesz, aki „berepül” Észak-Amerikába. Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatóságától (FAA) kapott engedély birtokában az Air Asia X bármely városba indíthat menetrend szerinti járatokat, az első célpontok között Hawaii is szerepel.
Az AirAsia Group vezérigazgatója Tony Fernandes thai lapértesülések szerint azt nyilatkozta, hogy a csoport thaiföldi tagvállalata,
a Thai AirAsia X még idén nyáron közvetlen járatokat indíthat Bangkok Don Mueang repülőtérről Frankfurtba.
A Kuala Lumpur-i légitársaság-csoport thai tagvállalata, a Thai AirAsia X – Tassapon Bijleveld, vezérigazgató tavaly novemberi kijelentése szerint – diszkont modellben üzemelő, alacsony árakon elérhető járatok indítását tervezi Thaiföldről Kelet-Európába. A lehetséges célpontok között Budapest, Prága és Varsó repülőterei merültek fel, a mostani nyilatkozatokban azonban a kelet-európai repterek neve már nem szerepel.
Az Air Asiának összesen 176 gépe van és további 399-re van rendelése, de ebbe nem számít bele a hosszútávú járatokra specializált Air Asia X, amely 22 géppel és 76 darabos rendelésállománnyal rendelkezik.
A Thai AirAsia 2004-ben indult, a cég 55%-ban a menedzsment, 45% a maláj AirAsia tulajdonában van. A légitársaság 49 darab Airbus A320-200-as és egy darab Airbus A320neo repülőgépet üzemeltet. A Thai AirAsia X flottájában jelenleg hat darab Airbus A330-343-as típusú szélestörzsű repülőgép teljesít szolgálatot, ennek a cégnek 49%-os tulajdonosa az AirAsia.