A Rolls-Royce vezető mérnöke szerint lehetséges, hogy 2029-ben már lesznek elektromos hajtóművel teljesített kereskedelmi járatok, de emellett a bioüzemanyag gyártását is fel kell pörgetni.

Paul Stein, a Rolls-Royce vezető mérnöke a Flightglobal szerint az Airlines for Europe (A4E) brüsszeli közgyűlésén azt mondta: a légiközlekedés sokkal inkább a nettó karbonsemlegesség 2050-es elérésére, mintsem a korábbi, emissziócsökkentő lépések megvalósítására fókuszál, ezt példázza a Rolls Ultrafan koncepciója is.

Rolls-Royce Ultrafan. Forrás: Rolls-Royce

A cél érdekében azonban több szereplőnek kell összefognia, mert a hajtóművek mellett a gép törzsét is hatékonyabbra kell tervezni, majd ezeket jól össze kell tudni hangolni, fel kell pörgetni a fenntartható forrásból származó bioüzemanyag gyártását, és sokkal nagyobb lépésekben kell haladni az úttörő technológiák kifejlesztésében, például a hibrid hajtóművekében.

Az Airbus és a Rolls-Royce közös fejlesztésével, az E-Fan X-szel kapcsolatban azt mondta: bár a koncepció új, ő hisz abban, hogy 2029-ben már utasokat fog szállítani, már csak azért is, mert fejlesztése “utcahosszal” mindenki más előtt jár.

Megjegyezte ugyanakkor, hogy a közeljövőben semmi esély arra, hogy Airbus A320-as méretű gépekbe a teljesen elektromos hajtáshoz szükséges mennyiségű akkumulátort építsenek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezért is fontos a bioüzemanyagok gyártásának felpörgetése, mivel 2050-re 500 millió tonna ilyen hajtóanyagra lesz szükség évente, ám a mai gyártókapacitás ennek a töredéke. Erre azért is lenne szükség, mert a kerozin kétharmadát ezer mérföldnél nagyobb távolságok lerepülésére használják, ez pedig az optimista várakozások szerint épp a határát súrolja az esetleg pár év múlva forgalomba álló, első generációs elektromos gépek becsült hatótávjának.

Forrás: Airbus

A bioüzemanyag azonban nem a legjobb megoldás, erről beszélgettünk Genfben tavaly decemberben Graham Noyes szakértővel, aki rávilágított, hogy ez a tüzelő csak a teljes életciklusra vetítve képes 80 százalékkal csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, elégetésekor ugyanannyi szén-dioxid keletkezik, mint a hagyományos kerozinnál.