Az FAA továbbra is vizsgálja az 5G hálózatok hatását a légiközlekedés biztonságára, azonban a zavartűrő rádiós magasságmérők használatát 2024-től kötelezővé teszi a kereskedelmi repülőgép-típusok számára.

Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) 2021 decemberében már kiadott egy légialkalmassági direktívát a helyi 5G hálózatok indulása miatt. Mivel ezek hamarosan az egész országot lefedhetik, így további szigorítások mellett döntött a hatóság.

Az FAA időközben az összegyűjtött információk alapján további területekre engedélyezte az 5G C-Band lefedettség kiterjesztését. Így az adótornyok körüli korábbi, közel négy kilométeres körben tiltott területet először négyszögletes, majd trapéz alakúra módosította.

Ma pedig már eljutottak oda, hogy minden egyes repülőtéren az antennák és a környezeti adottságok figyelembe vételével egyedi zónákat alakítanak ki, amelyeken kívül biztonságosan üzemeltethető az újfajta távközlési hálózat.

Szintén kellő mennyiségű információt gyűjtöttek az egyes rádiós magasságmérők működéséről és azok zavartűréséről. Emellett sikerült azokat a módosításokat is feltérképezni, amelyek komolyabb átépítések nélkül biztosíthatják, hogy a műszerek a működési frekvenciájuk környéki sávokra kevésbé legyenek érzékenyek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az FAA a fentieken túl továbbra is fenntartja álláspontját, hogy az 5G C-Band miatt kialakuló interferencia repülésbiztonsági kockázatot hordoz. Ezt bizonyítja, hogy az elmúlt egy év során 100 olyan eset történt, ahol nem lehet kizárni a mobilhálózat hatását.

Ezek jellemzően hibás riasztások (földközelség-jelző [TAWS], összeütközés-jelző [TCAS], valamint a futómű kibocsátására figyelmeztető rendszerek), illetve a nem megfelelő magasságkijelzések voltak. Bár önmagukban ezek nem jelentenek veszélyt, azonban épp a repülés legkritikusabb fázisaiban (le- és felszállás) növelik meg a pilóták munkaterhelését.

Boeing 748-8F jelenleg még nem rendelkezik megfelelő rádiós magasságmérővel (Forrás: Boeing)

Mivel az előző direktíva főleg a rossz látási viszonyok közötti működésre tért ki, a különféle rendszerek hibás működéseit nem kezelte, illetve az FAA időközben meghatározta a zavartűrési követelményeket, ezért újabb előírások kiadásáról határoztak a szakemberek.

A döntés közel 8000 amerikai lajstromban lévő repülőgépet érint. 2023. június 30-ig ezek mindegyikének módosítani kell a repülési kézikönyvét. A magasságmérőre vonatkozó utasításoknak körülbelül 7000 példány már megfelel, azonban 820 példánynál még be kell építeni a különféle szűrőket, 180 esetében pedig csak az egység cseréje oldja meg a problémát, amelyre 2024. február 1-ig van ideje az üzemeltetőknek.

A fenti módosítások mellett továbbra is jelentősen korlátozzák az olyan repülőterek használatát, amelyeken az FAA szerint nem biztosított a futópályák környezetének kellő zavarvédelme.

Ezekre a helyszínekre nem végezhető ILS megközelítés, automatikus leszállás, illetve head-up display (HUD) és látástámogató rendszer (EFVS) segítségével történő leszállás.

Hozzájárult a hatóság döntéséhez, hogy nyár közepétől az USA legtöbb távközlési vállalata elindítja 5G szolgáltatását, ráadásul ott a rádiós magasságmérők működési tartományához (4,2-4,4 GHz) közelebbi (3,8-3,98 GHz) sávokat is ki fogják már használni (ellentétben az európai hálózatokkal – a szerk.), emiatt várhatóan növekedhet az interferencia által okozott esetek száma.