A jelek szerint sikerült a francia-USA tárgyalás az amerikai részegységek miatti engedélyről, így az Iran Air vasárnap egyszerre öt új ATR 72-600-ast kapott meg, egy nappal az Egyesült Államok által újra bevezetett szankciók életbe lépése előtt.
A hivatalos tájékoztatás és a radarképek szerint tényleg kapott még néhány gyári új repülőgépet az Iran Air, az erről szóló előzetes hírről lapunk is beszámolt a minap.
Szombaton az Iran Air közölte, hogy öt ATR 72-600-ast kap, vasárnap reggelre pedig libasorban át is repülték a gépeket Toulouse-ból Teheránba.
Az állami légitársaság az aero.de cikke szerint így egyetlen nappal az USA által újra bevezetett gazdasági szankciók életbe lépése előtt vehette át a nyolc meglévő új ATR-je mellé az öt továbbit.
Ahogy megírtuk, az Egyesült Államokban készült részegységek miatt az USA engedélye is szükséges az európai Airbus és ATR gyártmányainak exportjához.
Mivel az USA tavasszal felmondta a nukleáris megállapodást Iránnal, a szankciók újra életbe lépnek, több lépcsőben, és az Egyesült Államokban is tevékenykedő európai cégeknek súlyos bírság is kinézhet, ha megszegik ezeket.
A turbólégcsavaros gépekből egyébként húsz példányt rendelt az Iran Air, belföldi és regionális forgalomra, úgy tűnik, tizenháromnál megáll a számláló.
A Boeing és az Airbus jóval nagyobb üzlete viszont minden bizonnyal kútba esett a szankciók miatt, a gyártósoraik rendkívüli módon le vannak kötve, vélhetően esélytelen lett volna sok gépet átadniuk. Az Airbus viszont néhány, mások által lemondott példányt oda tudott adni Iránnak.