Lelystadba vinné a point-to-point járatok egy részét Schipholról a holland kormány, mert környezetvédelmi okok miatt korlátozzák a gépmozgások számát.
A repülőtér üzemeltetője a honlapján közölte, hogy a Lelystad és Schiphol közötti forgalomelosztási terv szerint Lelystadban csak point-to-point járatok lesznek, és Schipholról önkéntes alapon helyezik át a járatokat. A felszabaduló slotokat Schipolon ráhordó, illetve átszálló járatokra fogják felhasználni. Point-to-point járatnak azok számítanak majd, ahol az átszálló utasok aránya nem éri el a 10 százalékot.
A lépés hátterében az áll, hogy a fő repülőtéren környezetvédelmi és zajterhelési okok miatt 2020-ig évi 500 ezerben húzták meg a gépmozgások számát, amely már tavaly is 496 ezer volt.
A járatok áthelyezését uniós jog teszi lehetővé: abban az esetben kerülhet erre sor, ha mindkét repülőtér ugyanazt a régiót szolgálja ki és ugyanaz a társaság üzemelteti a légikikötőket.
A kormány jelenlegi tervei szerint leginkább a 7.20 és 10.59, valamint 18.00 és 21.39 közötti point-to-point járatokat helyezné át, mivel ezekben az időszakokban már most is nagy a légi oldali zsúfoltság Schipholon.
A ch-aviation szerint javaslat meghatározta azokat a járatokat, amelyek már most is legiknább point-to-point járatokkal szolgálnak ki, ezek közé leginkább mediterrán üdülő célállomások tartoznak, de ide sorolták a hosszútávú járatok közül Punta Canát, Orlandót, valamint olyan másod-, vagy harmadlagos repülőtereket, mint London Southend, Stansted, Luton, illetve Berlin-Schönefeld, Párizs-Orly és Isztambul – Sabiha Gökcen.
A lépés várhatóan leginkább a fapados társaságokat érinti majd, a repülőtéren leginkább az Air France-KLM saját diszkontja, a Transavia van jelen, de több járatot üzemeltet az easyJet, a Vueling és Corendon is. Az ő átpakolásuk egyúttal a KLM-nek is segítséget nyújthat, mivel így megszabadulnának a fapados konkurenciától a bázisrepülőtéren.
A javaslat azonban az egyik kezével ad, a másikkal viszont el is vesz, mert az új slotszabályok szerint a cargo járatok is kiszorulhatnak majd a repülőtérről, mivel ezeket a járatokat is egy meghatározott idősávon belül kellene üzemeltetni. Az IATA szabályai szerint a járatok 80 százalékát kellene menetrend szerint közlekedtetni, hogy ne veszítsék el a már meglévő slotokat.
Lelystadban egy korábbi katonai bázis helyén működik a repülőtér, amelyet egy 2014-es határozat értelmében bár elkezdtek fejleszteni, de átadása 2020-ban, egy évvel a korábban tervezetthez később várható.