Brazil gyártású Embraer E190-essekkel modernizálja flottáját a német WDL Aviation, a légitársaság 2019-ben elbúcsúzik a kiöregedő brit BAe-146-osaitól.
Európa egyik legnagyobb BAe-146-os üzemeltetője, a wet-lease specialista, vagyis repülőgépek személyzettel (+karbantartással és biztosítással) együtt történő bérbeadására szakosodott WDL Aviation is úgy döntött, ideje megválnia a korosodó négyhajtóművesektől.
Váltótípusnak a cég négy Embraer E190 típusú, kéthajtóműves regionális gépet lízingel majd.
A brit gyártású, négyhajtóműves BAe-146-osok közül az első a tervek szerint 2019 februárjában távozik a flottából, az amerikai Azorrától érkező első E190-es ezt követően egy hónappal később érkezik meg a WDL kölni bázisára.
A maradék három brazil gyártású regionális gép 2019 októberében áll szolgálatba, és ekkor vonul nyugdíjba ugyanennyi BAe-146-os is, amelyek sorsa egyelőre kérdéses – írja az Aviation24.be.
Európai igényekre európai típus
A jellegzetes formájú, vállszárnyas és T-vezérsíkos, négyhajtóműves BAe-146-ost az 1980-as évek elejére fejlesztette ki az egyesült királyságbeli British Aerospace, későbbi nevén Avro International.
A prototípus az első repülését 1981-ben teljesítette, szárnya alatt négy amerikai Lycoming ALF 502-es hajtóművel, de a modernizálás és Avro Regional Jetre (ARJ) történő átnevezéssel ezek helyét modernebb Honeywell LF 507-esek vették át.
A négy hajtómű teljesítménye külön-külön viszonylag kicsi, jellegzetességük ugyanakkor, hogy rendkívül csendesek, olyannyira, hogy a típus a Whisperjet és a Quiet Trader marketingnevekre is rászolgált.
E jellemzője tette lehetővé, hogy olyan, városokhoz közeli, vagy akár azokon belül található, szigorú zajkorlátozásokkal bíró reptereken is üzemeltethető, mint London City.
A típus befogadóképessége a székezéstől és típusváltozattól (törzshossztól) függően 70-112 utas, hatótávolsága pedig mintegy 3300 és 3800 kilométer közötti.
Minden verzióból, beleértve a speciális, például katonai vagy tűzoltó felhasználásra gyártott példányokat is, összesítve 387 darab készült a gyártás 2001-es megszüntetésig.
Mára a legyártott mennyiség csak kisebb része áll szolgálatban, a fő üzemeltetők az ír CityJet, valamint Európán kívül a dél-afrikai Airlink és a fülöp-szigeteki Skyjet Airlines.