Eladja Lockheed C-130 teherszállítóit a belga légierő, a kiöregedett típust európai gyártású Airbus A400M-ekkel váltják le.

A teljes C-130 Hercules flottáját leváltja Belgium, az eredetileg üzemeltetett tizenkettőből megmaradt kilenc gépet 2020-tól kezdődően kivonják a hadrendből – számolt be az Aviation24.be.

Illusztráció (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A típust 1972 óta üzemelteti az ország, 47 év alatt többször is átesett modernizáción a flotta, új szárnyakat és modern igényeket kielégítő, részben digitális pilótafülkét is kaptak a gépek.

A kapacitásnövelés és a NATO szövetségen belüli viszonyokhoz való igazodás miatt azonban tavaly rendelt az ország hét Airbus A400M katonai célokra kifejlesztett teherszállítót.

Ezeket 2020 és 2023 között veheti át a belga légierő, az elődtípus kivonása így fokozatosan zajlik majd, párhuzamosan az integrációval és a személyzetek átképzésével.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Arról ugyanakkor nincs szó, hogy az amerikai eredetű Heruclesekkel bármilyen probléma lenne, nemzetközi fronton is aktívnak számítanak, legutóbb egy ENSZ-misszió keretében hosszabb időre Maliba települt át az egyik példány.

A belga C-130-asok több, mint négy és fél évtizedes üzemelésük alatt csak egyetlen balesetben voltak érintettek, 1996-ban egy példány a hollandiai Eindhoven közelében madárral történt ütközés után zuhant le, a balesetben 34-en veszették életüket.

Problémásabb lehet a váltótípus

Az Airbus A400M európai fejlesztésű és gyártású gépeknél kezdetben számos konstrukciós hibával és minőségi problémával küzdöttek a mérnökök. 2015-ben egy, a török légierőnek szánt példány szoftverhiba miatt első tesztrepülése közben a földnek csapódott.

Illusztráció, az A400M MSN02-es gyári számú tesztpéldánya (Fotó: AIRportal.hu)

A német légierő (Luftwaffe) sem tudta problémamentesen integrálni az Atlas kódnevű típust, az üzemeltetésben pedig a mai napig vannak kisebb-nagyobb gondok.

A típus rendelkezésre állása a legtöbb vélemény szerint nem éri el az elvárható szintet. A német katonai vezetésnek pedig 2017-ben annyira elege lett ebből, hogy közölték, túl sokat rendeltek belőle.

A „feleslegesnek” ítélt 13 példányt közös európai üzemeltetésre ajánlották fel, a tervek azonban nem váltak valósággá, Németország számára jelenleg is zajlik az A400M-ek leszállítása.

Ezzel némileg ellentétes képet fest a típusról, hogy Indonéziában már polgári felhasználó is jelentkezett rá. Az ázsiai ország légiereje öt, haderő-specifikus felszerelésekkel nem rendelkező Atlast vásárolt, ezek szolgálatát venné igénybe az állami tulajdonú Indonesia Trading Company (ITC).