Megkezdte a Israel Aerospace Industries (IAI) az első Boeing 777-300ER utasszállítóból áruszállítóvá alakítását, a konstrukció hosszabb távon a legjobb alternatíva lehet az előző generációs, egyre drágábban üzemeltethető típusok leváltására.

Egyedi konstrukcióval szerezhet hamarosan rengeteg ügyfelet a légiáru-szállítási piacon az IAI és a GE Capital Aviation Services (GECAS) lízingcég, a előbbi vállalat a világ legnagyobb kéthajtóműves cargogépét dobja piacra, amely elsőként az amerikai lízingcégen keresztül érhető el a légitársaságoknak.

Forrás: GECAS

A két vállalat eredetileg utasszállítónak készült Boeing 777-300ER gépeket alakít át áruszállítóvá, hasonlóan több más típushoz. 

Az első, proto-példány átalakítása még közel két évet vesz igénybe, a GECAS által megvásárolt OE-IHW, korábban az Emiratesnél repült 777-es csak 2022-ben emelkedhet ismét a levegőbe Tel Avivból, ahol az átalakítást végzik.

A világ legnagyobb kapacitású kéthajtóműveseinek konverziója ezután hosszú ideig jó üzlet lesz az IAI számára, több szempontból is hiánypótlók lesznek a Boeing 777-300ERSF típusjelű teherszállítók.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezt jelzi, hogy mostanáig tizenöt kötelező érvényű, és ugyanennyi opciós megrendelést gyűjtöttek be. Ezzel a változattal kiválthatók lesznek a Boeing 747-400F és McDonnell Douglas MD-11F gépek.

A Boeing 777-300ERSF a 747-400-ashoz képest 21 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, és 25%-kal több árut tud majd szállítani, mint a Boeing által kínált 777F típus, amely a rövidebb, -200-as változat törzsén alapszik.

Forrás: IAI

A még ma is kedvező fogyasztású 777-300-asokat utasforgalomban hamarosan az új 777X-ek (és A350-esek) válthatják fel, ezek megjelenésével az elődtípus az új generációs teherszállítók alapjává válik az izraeli vállalat tervei szerint.

Már a Boeing eredeti 777F típusát is a világ egyik leggazdaságosabb teherszállítójaként tartják számon (Fotó: AIRportal.hu)

Az átalakítás során az izraeli cég szakemberei lefedik az ablakok helyét, deaktiválják a meglévő utasajtók/vészkijáratok nagy részét, és helyettük egy nagyméretű tehertér-ajtót szerelnek a törzsre, itt lehet majd ki- és berakodni a palettákat az egykori utastérbe. 

Ezzel együtt a belsőt, és a törzs szerkezetét sem hagyják érintetlenül a mérnökök: megerősítik a teherviselő elemeket, a padlózatot, hogy elbírja a nehéz rakományokat, és a vevő igényei szerint többféle rakománykezelő-rendszer is beépíthető lesz.

A típus fontos jellemzője, hogy a fő fedélzeten a hőmérséklet szabályozható lesz, így a Boeing 777-300ERSF alkalmas lesz a hőérzékeny és romlandó áruk, gyógyszerek, vagy élőállatok szállítására is.

Az IAI közlése szerint a konvertált 777-300ERSF gépek fő előnye, hogy nagy mértékben egyeznek a 777-200F példányokkal, kiszolgálási, üzemeltetési, és karbantartási téren egyaránt, így az üzemeltetők szélesíthetik portfóliójukat, növelhetik a kapacitásaikat a költségek minimális emelkedése mellett.

A kiegészítő típus tanúsítvány (STC) megszerzését követően egy példány átalakítása 4-5 hónapos folyamat lesz majd az IAI tervei szerint.

Forrás: GECAS