Kiárusítja flottájának jelentős részét az Uzbekistan Airways, a teljes áruszállító gépparkkal együtt minden szovjet gyártmányú repülőgépre is árcédula kerül.

Üzbegisztán nemzeti légitársasága átfogóan szeretné flottáját megfiatalítani, ehhez azonban pénzre van szüksége, amelyet részben az öreg példányok eladásából szeretne megszerezni – írja a Russian Aviation Insider.

A légitársaság összesen tizennyolc gépet kínál eladásra a következő időszakban, köztük két 1999-ben gyártott Boeing 757-200-ast és két 15-16 éves 767-300ER-t.

Az idősödő 767-esek mindegyike távozik (Forrás: Thomas Naas)

Emellett új gazdát keres még két, 1996-ban és 1997-ben eredetileg utasszállítónak gyártott, később a Boeing által teherszállítóvá alakított 767-300BCF (Boeing Converted Freighter) gép is.

A nyugati repülőgépek sora ezzel nagyjából véget is ért, ezekre még a szakértők szerint talán esély vevőt találni, a többi távozó gép közül néhánnyal azonban már jobban meg fog gyűlni a bajuk a szerződésekről tárgyalóknak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Összesen öt, 27-37 éves kor közötti, szovjet-orosz gyártású Iljusin Il-76TD, és hét darab, 6 és 20 éves kor közötti Il-114 is eladósorba került.

Ezekre a típusokra azonban nemhogy marginális, de szinte semmilyen piaci kereslet nincs.

Az egyébként nyugati, Pratt&Whitney PW-127H gázturbinákkal felszerelt Il-114 továbbfejlesztett változatából még a gyártó UAC sem tud értékesíteni, a régebbi verziót pedig már senki nem használja az orosz állami megrendelőkön kívül. Üzbegisztánban 2018 májusában vonták ki a kereskedelmi forgalomból.

Shavkat Mirziyoyev üzbég elnök 2018-ban kijelentette, hogy az ország polgári légiforgalmi szektorában átfogó modernizációra van szükség, ehhez pedig az állami cégnek kötelező igazodnia.

Ilyen irányú törekvések már évekkel ezelőtt megindultak, az Airbus A320neo és a Boeing 787 Dreamliner típusok forgalomba állításával a nemzetközi útvonalakon. A stratégia eddigi sikerét jól jelzi, hogy a volt szovjet tagállamok országaiban működő cégek körül az Uzbekistan Airways a legnagyobb Dreamliner-üzemeltető.

A légitársaság ezen felül a regionális piacon is szeretné újrapozicionálni magát, lehetőleg minél magasabbra, erre utal az Il-114-esek leállítása, és Ilkhom Makhmov közlekedési miniszter egy korábbi nyilatkozata is. Eszerint a 70-90 üléses kategóriát képviselő típus beszerzésén gondolkodik a vállalat, a teljes flotta méretét pedig új gépek üzembe állításával 2025-ig 38 példány fölé tervezi növelni.