Szigorú feltételekkel, de harminchét millió eurós mentőövet kaphat a román kormánytól a Tarom, így döntött az Európai Bizottság.
A román kormányzat először év elején jelezte, hogy negyven millió eurós mentőövet szeretne adni a légitársaságnak, az önerőből márciustól már nem lenne képes finanszírozni saját üzemelését.
Az első hírek még egy több mint negyvenmillió eurós csomagról szóltak, de valószínűsíthető, hogy az EU hatóságai több ponton módosításokat kértek a februárban hivatalosan is beterjesztett kérelem jóváhagyása előtt, így a végső összeg harminchét millió euró – írta meg a Flightglobal.
Az áthidaló kölcsönként folyósított összegnek zöld utat adó bizottság a döntését azzal indokolta, hogy a Taromnak akut likviditási problémái vannak, amelyek az öregedő gépparkra vezethetők vissza. Ezzel egy időben viszont számos belföldi útvonalat – közszolgáltatási szerződés keretein belül – csak a Tarom szolgál ki, így garantálni kell a működés szabályszerű folytatását, valamint az utasok felé vállalt kötelezettségek teljesítését.
Harminchét millió euró korántsem végleges megoldás, csak tüneti kezelés, amivel hat hónapig biztosított a román nemzeti légitársaság működése.
A nyári utazási csúcsidőszakra viszont ezzel megoldott a társaság finanszírozása. Az Európai Biztosság ugyanakkor kikötötte, hogy a kormányzatnak szigorúan kell ellenőrizni a források maximum hat hónapig tartó felhasználását. Ezt követően pedig a teljes összeget vissza kell kérnie a Taromtól, hogy ne sérüljön a piaci verseny.
Ha ez nem sikerül, a román légitársaságnak vagy csődvédelembe kell vonulnia, és felszámolási tervet beadnia, vagy komplex átszervezésen kell átesnie, hogy nyereségessé váljon, és ennek tervezetét ugyancsak el kell fogadtatni az EU-val.
A cég ezzel együtt magától is igyekszik javítani helyzetén, egyebek mellett flottáját is modernizálja.
Ennek első lépéseként a regionális géppark újul meg, a régebbi ATR-eket egységesen új generációs példányokra cserélik, az első nemrég állt szolgálatba bukaresti bázisán.
Az EB mostani döntése Temesvár repülőterének is kedvező, ennek üzemeltetője 2007 és 2009 között kapott állami támogatást, amit 2011-ben a Carpatair regionális légitársaság panasza nyomán kezdtek el vizsgálni. A Fokker 100-asokat üzemeltető magánlégitársaság szerint a repülőtér jogtalanul részesítette előnyben a Wizz Airt különböző szerződéskötéseknél más légitársaságokkal szemben.
Az Európai Bizottság ezt nem látta bizonyítottnak, a döntés szerint a magyar gyökerű diszkont céggel kötött szerződések nyomán nyereséget termelt a reptér, azokat egy jól gazdálkodó, piaci alapon működő vállalkozási szellemben kötötte. Továbbá az állami támogatásnak köszönhetően minden más légitársaság is olcsóbban üzemeltethetett járatokat Temesvárról.