A Wizz Air ma az egyik legjobb helyzetben lévő légitársaság Európában, annyi szabad készpénzállománya van, amellyel akkor is hosszú ideig üzemképes maradna társadalmi és gazdasági károk mentén, ha minden járatot le kellene állítania – mondja az AIRportal.hu-nak a cég vezérigazgatója. Váradi József szerint ebben a helyzetben a légitársaság előre tekint, és igyekszik kihasználni, hogy az életképtelen cégek el fognak bukni.
A légiközlekedés évente 40 milliárd dollár nyereséget termel, ezt teljes egészében el fogja vinni a koronavírus-járvány, bár most nem a nyereségesség, hanem a likviditás a fontos – mondja az AIRportal.hu-nak a Wizz Air vezérigazgatója. Váradi József megjegyezte: légitársasága az 1,3 milliárd eurós készpénzállományával üzemi költségei mellett akkor is sokáig fenn tudna maradni, ha most le kellene állítania az összes járatot.
Nem minden légicég van azonban olyan helyzetben, mint a Wizz Air, ezért Váradi egyetért azokkal a kilátásokkal, amelyek csődhullámot vetítenek előre. Szerinte amely cégek állami pénzből és tőkeinjekciókból tartják fenn magukat, azok el fognak bukni, kérdés, hogy a koronavírus kapcsán indított megmentő csomagok meddig tolhatják ki ezt. A Wizz pedig most előre menekül, és akvizíciókat tervez: a megszűnő légitársaságok neki értékes vagyonelemeit akarja felvásárolni.
„Európában konszolidáció kell” – véli Váradi József, aki szerint a hagyományos légitársaságoknál 2-3, a fapadosoknál 2 cég köré gyűlnek majd a többiek.
Azt is mondta, csak idő kérdése, hogy mikor válik a jelenleginél is meghatározóbbá Európán belül a diszkont forgalom, de a Wizz 10-15 éves távon belül nem gondolkodik azon, hogy belépjen a hosszútávú fapados járatok piacára.
Az Airbus A321XLR-eket sem azért vették, hanem a cég földrajzi értelemben vett növekedését szeretnék biztosítani. Ennek során a Wizz úgy terjeszkedne, hogy a kiinduló ponttal, azaz a közép-kelet-európai régióval megmaradna a kapcsolat.
Váradi szerint a sikert az garantálhatja, hogy az az igény, amelyet a Wizz kiszolgál, univerzális, a világ minden pontján jelen van. Ezért is alapítottak céget Abu-Dzabiban, ahonnan olyan piachoz férnek hozzá, amelyhez korábban nem. Itt olyan növekedési potenciált talált a cég, mint a kelet-közép-európai térségben. Pár év alatt száz gépes flottát tudnak majd a közel-keleten is üzemeltetni.
Ezen logika mentén Váradi szerint elképzelhető, hogy a világon bárhol, akár Kínában vagy az Egyesült Államokban is leányvállalatot alapítson a Wizz Air,
bár erről egyelőre nincs szó, mégis nyitott szemmel járnak.