A koronavírus-járvány miatt az európai légitársaságok a környezetvédelmi adók hosszabb távú felfüggesztését kérték, környezetvédők viszont attól tartanak, hogy megint elszalasztják a lehetőséget az iparág megregulázására. De sem az unió, sem az USA nem tűnik nyitottnak a megoldásra.

A Reuters összeállításában arra mutatott rá, hogy a mostani helyzetben a készpénzállomány megőrzése érdekében a légitársaságok, illetve az őket képviselő lobbiszervezetek a korábban az unióban bevezetett környezetvédelmi adók hosszabb távú felfüggesztését szorgalmazzák.

Emellett a légitársaságok pénzügyi mentőövet is szeretnének az államoktól, így a kormányoknak el kell dönteniük, hogy először megmentik-e a szektort, és utána hajtják be az esetleg felfüggesztett terhet, vagy a környezetvédelmi célokat helyezik előtérbe.

Fotó: KLM

Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója a minap tartott videokonferencián óva intett attól, hogy a légiközlekedést újabb adókkal sújtsák a fellendülés időszakában. „Reméljük, hogy a krízis után a kormányok megértik: ez az iparág rendkívül törékény, mert alacsony az árrés, és nagy a tőkeköltség” – tette hozzá.

Az IATA-vezér szerint sem gazdaságilag, sem pénzügyileg nem lenne okos lépés az adó mértékét emelni egy olyan szektorban, amely strukturálisan és pénzügyileg is gyenge.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A környezetvédők viszont attól tartanak, hogy ha most újabb kedvezményeket kapnak a légitársaságok, akkor ugyanúgy lépéshátrányba kerülnek, mint a 2008-as gazdasági válság után, az alacsony kerozinár és a rosszabb anyagi helyzet miatt pedig a bioüzemanyagok iránt is jelentősen csökkenhet a kereslet.

Andrew Murphy, a Transport & Environment csoport vezetője azt mondta, a közpénzt új, és jövőt álló technológiák támogatására kellene fordítani, és nem arra, hogy a múlt hibáit újra megerősítsék.

Azt szeretné a zöld szervezet, ha a légitársaságokat a pénzügyi mentőövért cserébe környezetvédelmi adó befizetésére és a bioüzemanyagok használatára köteleznék.

A most segítséget kérő légitársaságoknak el kell fogadniuk, hogy békeidőben el kell kezdeniük adót fizetni – tette hozzá.

Henrik Hololei, az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának vezetője múlt hónapban már jelezte a légitársaságoknak, arra ne számítsanak, hogy csökkenni fog Európában az adóteher. Az Egyesült Államokban demokrata jogalkotók javasolták, hogy a 40 milliárd dolláros hitelkeretért cserébe írja elő az állam azt, hogy a légitársaságok 2050-re 50 százalékkal csökkentsék a károsanyag-kibocsátást.

A krízis előtt a környezetvédelem rendkívül fontos eleme volt a légitársaságok marketingtevékenységének, és a legtöbben már kitűzték a karbonsemleges működést 2050-re. Az idei évre mintegy 40 százalékos forgalomcsökkenéssel számolnak, mielőtt újra növekedésnek indul a forgalom, de az emissziós szintekben hosszútávon ennek vajmi kevés hatása lesz.