Az Egyesült Államok képviselőháza is megszavazta pénteken azt a több mint 2 ezer milliárd dollár értékű támogatási programot, amelynek része a légiközlekedési iparág megsegítése csaknem 90 milliárd dollárral.

Miután a szenátuson is átment szerdán, a Kongresszus pénteken szintén elfogadta az USA történetének legnagyobb gazdasági-szociális támogatási törvényjavaslatát, így már csak az elnök aláírása hiányzik róla, aki minden bizonnyal megteszi ezt.

E hatalmas, 2200 milliárd (kétezer-kétszáz milliárd, azaz 2,2 billió) dolláros programban a vállalkozások és munkavállalók megsegítése mellett hitelek és hitelgaranciák is szerepelnek – írja a Reuters. Összehasonlításképp: a tavalyi adatok alapján ez az összeg 15 évnyi magyar GDP-nek felel meg.

Fotó: AIRportal.hu

Az USA légiközlekedési ipara ebből mintegy 88 milliárd dollárt kap különböző támogatások révén.

Az utasszállító cégek 25 milliárd dollár, az árufuvaruzó vállalatok 4 milliárd dollár, a nemzetbiztonsági szempontok alapján stratégiainak minősülő cégek 17 milliárd dollár támogatásban részesülnek hitelek és hitelgaranciák formájában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett bértámogatást is biztosít az amerikai kormány összesen 32 milliárd dollár értékben. Ebből a légitársaságok mellett a különböző szerződött partnerek, például a földi kiszolgálók is részesülnek, ám ezt csak fizetésekre, valamint béren kívüli juttatásokra költhetik.

A repülőterek sem maradtak ki a támogatotti körből, 10 milliárd dollárt kapnak, ebből 100 millió a kisgépes forgalmat kezelő légikikötőkhöz kerül. Az utóbbit végző cégeket a csomag a jövedéki adó alóli mentességgel is segíti a Flightglobal cikke szerint.

Forrás: Airbus

A mentőövért cserébe a légitársaságoknak vállalniuk kell, hogy fél évig nem lesz leépítés náluk, szüneteltetik a részvény-visszavásárlási programjaikat és nem fizetnek osztalékot, emellett pedig a vezetők bérét is szigorúan szabályozzák.

Mindezekre azért is lehet szükség, mert elemzők szerint az amerikai cégek az elmúlt években a nyereségük jelentős részét arra fordították, hogy visszavásárolják a részvényeiket. Még a csomag benyújtásakor Donalt Trump amerikai elnök leszögezte: azt akarja, hogy a cégeknek adott támogatást a dolgozókra költsék.

A légitársaságokat tömörítő Airlines for America (A4A) korábban 59 milliárd dollár segítséget kért a kormánytól, hogy elkerülhető legyen az iparág összeomlása.