A friss előrejelzéseket alapul véve a légitársaságok a következő öt évben negyedével kevesebb új repülőgépre tarthatnak igényt, ezért az Airbus és a Boeing is kezdhet aggódni.
Korábbi forgalmi előrejelzések alapján a következő öt évben a légitársaságoknak 8300 repülőgépre lett volna igényük Robert Stallard elemző szerint, aki úgy látja, a friss adatok alapján ez a szám kétezerrel kevesebb lesz, ha a járvány miatt 40 százalékos kapacitáscsökkenéssel és lassú visszarendeződéssel számolunk – írja a Forbes.
A szakember sokkal borúlátóbb a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetségnél (IATA), a szervezet ugyanis egyelőre 2021-re várja a válság előtti szintre való visszatérést (kapacitások terén), Robert Stallard viszont 2026-ra teszi ennek dátumát.
A folyamat részeként több ezer régebbi repülőgépet vonhatnak ki idő előtt, ezzel tovább emelkedik a letárolt gépek száma, amely már most is 8500 fölött van. Emellett a cégek a szélestörzsű gépek felé fordítják figyelmüket: rengeteg új rendelést lemondanak, vagy későbbre halasztják az átvételt a költségcsökkentés miatt.
Az elemző úgy számol, hogy az Airbus 2024-ig a korábban tervezettnél 21, a Boeing pedig 26 százalékkal kevesebb gépet tud csak átadni, ez nagyjából ezer új gép visszamondását jelenti.
A Teal Group ezt átszámolta, konzervatív becsléseik szerint is a 2018-ban 115 milliárd dollár értékű gépátvételek 2022-ben csak 90 milliárd dollárt érhetnek el, mire 2024 végére visszaállhat a válság előtti szint. Addig viszont a Boeing szerintük a 737 MAX-ból, amelynek a fő készpénzforrásnak kellene lennie, havonta alig 30-at adhat csak át 2023-2024-ben.
Sok múlik azon, hogy az utasok hogyan reagálnak, és a kormányok mennyire tudnak segíteni a bajba jutott légitársaságokon.
Az Airbus és a Boeing egyelőre azért lehet nyugodtabb, mert a válság előtti gyártási kapacitásuk sem volt elég arra, hogy az igényeket kiszolgálják, persze több évnyi visszaesést már ők is meg fognak érezni. A gyártók viszont hosszútávra játszanak, és a rövidtávú hatásokat igyekeznek költségcsökkentéssel kivédeni.