A koronavírus-járvány hatásai miatt globálisan 25 millió olyan állás került veszélybe a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) felmérése szerint, amelyet a légiközlekedés támogat, ezen belül Európában mintegy 5 millió.

A háromszáz légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet keddi videokonferenciáján Brian Pierce vezető közgazdász azt mondta, a legrosszabb helyzetben a munkahelyek szempontjából Ázsia-Óceánia van, mivel ebben a térségben több olyan ország is található, amelynek gazdaságba rendkívüli módon függ a turizmustól, például Thaiföld, ahol a GDP 22 százalékát adja e szektor.

A szervezet becslése szerint Ázsia-Óceániában 11,5 millió, Európában pedig 5,5 millió, a légiközlekedés által támogatott állás került veszélybe.

Az Egyesült Államokban az IATA 2 millió álláshelynél lát kockázatot a koronavírus-járvány miatt.

Fotó: Hong Kong International Airport

Arról az IATA egyelőre nem rendelkezik pontos adatokkal, hogy e piaci szegmensben eddig hány állás szűnt meg, a kutatás jelenleg is zajlik. Brian Pierce azt becsülte, hogy már 2,7 millió munkavállalót küldtek fizetés nélküli szabadságra, vagy bocsátottak el a légitársaságok.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Brian Pierce azt is elmondta, hogy a repülés iránti igény a történelemben mindig volt annyira erős, hogy viszonylag hamar visszaállt a krízis előtti teljesítményszint. Most azonban megvan az esélye annak, hogy a kilábalás hosszabb időt vesz igénybe, 2021 elejére még 20 százalékos elmaradást várnak a járatok számában a korábbihoz képest.

A legrosszabb helyzetben a hosszútávú járatok lehetnek, mert sokan a lakóhelyükhöz közelebb fognak pihenni, az üzleti utazások pedig a kilábalás első időszakában jelentős mértékben csökkenhetnek.

Forrás: Budapest Airport

Alexandre de Juniac, a szervezet elnök-vezérigazgatója sürgette a kormányokat, hogy a korábban megítélt pénzügyi segítséget minél előbb juttassák el a légitársaságokhoz, mert a legtöbb cégnek két havi működésre elengedő szabad készpénzállománya van.

Ezzel kapcsolatban jelezte: a krízis után a cégeknek sokkal nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a jövedelmezőségre és a megfelelő szabad készpénzállomány meglétére.

Azt is kérte: a kormányok szorosan működjenek együtt a légiközlekedés szakamai szervezeteivel, így az IATA-val is, ugyanis fontos, hogy kontrolláltan, és egymással egyeztetve szülessen döntés arról, mikor és milyen feltételekkel mely járatokat lehet újraindítani.