Szeptember 4-én, 95 éves korában meghalt Alekszandr Szergejevics Szengardt orosz repülőgép-tervező, aki számos, a Tupoljev irodában született polgári és katonai típus fejlesztésében is részt vett, többek között kiemelkedő szerepe volt a Tu-154-es megalkotásában. 

Alekszandr Szergejevics Szengardt egy korábbi rendezvényen (Forrás: Teller Report)

Szengardt több, mint hetven évig dolgozott a szovjet érában megalakult, és még ma is működő Tupoljev tervezőirodánál, amely a közleménye szerint saját halottjának tekinti legidősebb alkalmazottját, az államilag is kitüntetett mérnököt – számolt be a Teller Report.

Alekszandr Szergejevics Szengardt hosszú munkássága alatt olyan történelmi jelentőségű repülőgépek tervezésében és megépítésében vett részt, mint a Tu-104, a Tu-114, vagy a Tu-134-es regionális utasszállító alapját jelentő Tu-124-es, a stratégiai bombázók terén pedig a Tu-16, Tu-22 és Tu-95 köthető nevéhez.

Pályafutásának csúcsát mégis a Tu-154-es jelentette, a program harmadik vezetőjeként 1975-től felügyelte a fejlesztést.

Az első példányok ekkor már három éve forgalomban álltak, ennek ellenére Szengardt nevéhez köthetők azok a fejlesztések, amelyek meghozták az igazi sikert a három hajtóműves típusnak. Ekkoriban történt az első komolyabb modernizáció, a nagyobb kapacitású B variánsra alapozva: B-1 néven először az Aeroflot megrendelésére 160, majd B-2 néven akár 180 utas befogadására alkalmas példányok épültek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Tu-154 B-2 típus a Malév flottájának gerincét képezte egykor. (Fotó: AIRportal.hu)

Utóbbi verzióban a konyha volt kiszerelhető körülbelül két és fél óra alatt, ezzel lett helye plusz húsz utasnak. További fejlesztés volt, hogy a maximális felszállótömeget 98, nem sokkal később pedig 100 tonnára sikerült feltornázni.

Mindez akár a legsikeresebb Tu-154-esekké is tehette volna a 310 példányban készült B-2-t, de Szengardt irányítása alatt 1982-re elkészült és a levegőbe emelkedett a jelentősen modernizált, aerodinamikai szempontból is továbbfejlesztett, Szolovjov D-30KU-154 hajtóművekkel felszerelt M változat, mely jelentősen takarékosabb volt, mint elődei. A Tu-154-es típusból összesen 1026 példány készült, gyártása 2013-ban állt le végleg.

Az M-es változatok 2007-2008-ig viszonylag gyakran lehetett találkozni Nyugat-Európában is, de ezt követően – elsősorban a nagy zajkibocsátásuk miatt – fokozatosan kiszorultak az EU reptereiről, később pedig az orosz és keleti légitársaságok is megváltak tőlük a magas fogyasztásuk és a korosodó példányok növekvő karbantartási költségei miatt. (Fotó: AIRportal.hu)