A megbízott amerikai ügyvédi iroda azt tanácsolja az Ethiopian Airlines-nak, hogy ne fogadja el a Boeing 500-600 millió dolláros kártérítési ajánlatát a 2019-es 737 MAX-katasztrófáért, inkább perelje be a céget, mert sokkal nagyobb összeget érhet el, hiszen a gyártó elismerte felelősségét és hibáit.
Az etióp nemzeti légitársaság új generációs keskenytörzsű repülőgépe 2019. március 10-én zuhant le, fedélzetén 157 emberrel. A katasztrófát senki nem élte túl, és ez a baleset is hozzájárult a 737 MAX család globális repülési tilalmához.
Az eset miatt a légitársaság kártérítést követel az amerikai repülőgépgyártótól, erre válaszul küldött a Boeing egy ajánlatot, miszerint 500 és 600 millió dollár közötti összeget fizetne a légitársaságnak. A jogi tanácsadásra felkért chicagoi DiCello Levitt Gutzler iroda egyenesen a vezérigazgatónak küldött levelében javasolja az ajánlat elutasítását és bírósági per indítását – írta meg a CH Aviation.
Az ügyvédi iroda szerint egy amerikai bíróságon a megajánlottnál sokkal nagyobb összeget érhet el az Ethiopian Airlines.
Ezt részben arra alapozzák a jogászok, hogy a Boeing nemrégiben elismerte: büntetőjogi felelősség terheli azokért a hibákért, amiket a típus a tanúsítása közben elkövetett, és azért, mert egyes légitársaságoknak félrevezető információkat adott az MCAS-ról.
Emiatt egyértelmű, hogy nem csak a hatóságok hibáztak, amikor először engedélyezték a 737 MAX gépek forgalomba állítását.
Emiatt a Boeing által felajánlott összeg, noha nem kicsi, köszönőviszonyban sincs az elszenvedett károkkal, így elfogadása nehezen indokolható, és pénzügyileg is megalapozatlan az Ethiopian Airlines számára – mondják az ügyvédek. A jogászi csapat szerint ugyanakkor aggodalomra ad okot, hogy eddig mindkét fél hajlott a peren kívüli megegyezésre, és már nagyon előrehaladott szakaszban vannak a tárgyalások.
Az összeget abból a 2,5 milliárd dollárból fizetné ki a Boeing, amit az amerikai igazságügyi minisztériummal kötött megállapodás értelmében különített el a 737 MAX-katasztrófák utáni kártalanításra, ugyanebben a szerződésben ismerte el felelősségét a repülőgépgyártó. A keretösszegből 500 milliót szántak az áldozatok családjainak, és 1,77 milliárdot a légitársaságoknak, főleg a két katasztrófát elkönyvelt Lion Air-nek és Ethiopian Airilines-nak.