Stratégiát dolgozott ki öt jelentős európai légiközlekedési testület arra, hogyan váljon karbonsemlegessé a repülés 2050-re. A fejlődő technológia és a forgalomirányítás megújítása mellett kormányzati támogatásokra is szükség lesz.

A Destination 2050 elnevezésű projektet a Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe), az Airlines for Europe (A4E) lobbicsoport, a Polgári Légiforgalmi Szolgáltatási Szervezet (CANSO), az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA), valamint a Légi- és Hadiipari Társaságok Szövetsége (ASD) hozta létre.

A javaslatcsomaghoz készített, csütörtökön online videokonferencián ismertetett tanulmány szerint bár Európában a szén-dioxid-kibocsátásnak csupán 4 százalékáért felel a légiközlekedés, a kormányokkal együtt mindent meg kell tenni azért, hogy a Párizsi Klímaegyezményben foglaltaknak megfelelően csökkenteni lehessen a környezeti lábnyomát.

Fotó: KLM

Ehhez ki kell használni az új technológiákban lévő lehetőségeket, a kormányoknak támogatásokkal kell ösztönöznie az átállást, és hatékonyabbá kell tenni a légitársaságok üzemelését is.

A tanulmány szerint a legnagyobb mértékben, 37 százalékkal az újfajta hajtóművek és fejlettebb repülőgépek járulhatnak hozzá a csökkenéshez, 34 százalékot pedig a fenntartható forrásból származó üzemanyag tehet ki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új generációs hajtóművekhez sorolta a szervezet a kerozinnal, illetve hidrogénnel működő, valamint hibrid egységeket is, bár utóbbi meghajtással 2050-ig csak az Európán belüli járatoknál számolnak.

Fotó: AIRportal.hu

További 6 százalékos javulást hozhat az európai légiforgalmi irányítás újjászervezése az Egységes Európai Égbolt (SES) tervezet mentén, 8 százalékkal pedig a légitársaságok semlegesítő programjai járulhatnak hozzá a sikerhez.

Fontos azonban megemlíteni, hogy a technológiák bevezetése a jegyárak emelkedését hozhatja, amelyet a modellek készítésénél figyelembe is vettek, 12 százalékkal csökkenthető a kibocsátás az igényszint vártnál alacsonyabb növekedése miatt.

A tanulmány évi 1,4 százalékos utasforgalom-növekedéssel számol. A pandémia előtt a szakma évi 4 százalékos növekedést prognosztizált.

A stratégiát kidolgozó testületek az iparágtól azt kérik, hogy folyamatosan növeljék a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó befektetéseiket, tervezzenek minél alacsonyabb kibocsátású gépeket és hajtóműveket, valamint növeljék a fenntartható forrásból származó üzemanyagok gyártásának kapacitásait.

A kormányoktól azt várják el, hogy anyagilag támogassák a cégeket ezekben a folyamatokban, fektessenek több pénzt a fenntartható technológiák kutatásába, és támogassák az Egységes Európai Égbolt minél előbbi bevezetését.

Fotó: AIRportal.hu

A karbonsemlegesség azt jelenti, hogy megvalósul az egyensúly a kibocsátott szén-dioxid, illetve a légkörből kivont és úgynevezett szénelnyelő rendszerekben tárolt szén-dioxid mennyisége között. Ilyen rendszernek tekinthető minden, ami több szén-dioxidot köt meg, meg amennyit kibocsát.