Egy nagyobb baleset után öt évet állt a földön az iráni Mahan Air Boeing 747-300-asa, amely a típusváltozat legöregebb, még aktív példánya. A gép leselejtezése helyett azonban a légitársaság helyreállította, és újra forgalomba állította a gépet.
Az EP-MNE lajstromjelű, jelenleg 35 éves Boeing 747-300M jobb oldali belső, hármas számú hajtóműve még 2015 októberében, a Teheránból végrehajtott felszállása után hibásodott meg. A szétrepülő fémdarabok megrongálták a négyes hajtóművet és a gép szerkezetét is, így a pilóták visszatértek az iráni főváros repülőterére.
A súlyos sérülések dacára az üzemeltető Mahan Air nem selejtezte le a repülőgépet, helyette a szakemberek belefogtak a sérülések kijavításába. Nem haladtak gyorsan, mert az Iránnal szembeni nemzetközi embargó miatt nehezen jutottak alkatrészekhez az amúgy is koros és mára világszerte is ritka típushoz.
Vélhetően szintén a szankciók indokolták a repülőgép kijavítását, mert az iráni légitársaságok sem új, sem használt nyugati típusokat és alkatrészeket nagyobb arányban tartalmazó repülőgépeket nem szerezhetnek be legálisan.
Ennek ellenére a világ legöregebb utasszállító Boeing 747-300-asa idén április 14-én feltámadt és újra kereskedelmi járatot teljesített Teheránból a Kish-szigetre.
Az Airwaysmag beszámolója szerint ehhez a Mahan Air másik ilyen típusú, EP-MND lajstromjelű, mára nagy valószínűséggel élettartama végéhez ért gépét kellett véglegesen nyugdíjazni. Ebből szerelték ki a hajtóműveket – és egyéb szükséges alkatrészeket – amelyekkel már repülőképessé vált az öt évig javított társa.
A nagy kapacitású és nagy hatótávolságú Jumbo azonban nem repülhet túl messzire Teherántól, Európa légterében biztosan nem bukkan majd fel, mivel több ország 2019-ben kitiltotta a Mahan Air minden járatát. A légitársaság így belföldi útvonalain veti be a gépet, a főváros és a Kish-sziget között, ahol április végétől napi járatot üzemeltet majd.
Az EP-MNE 1986-ban állt forgalomba F-GETB lajstromjellel az azóta megszűnt francia UTA légitársaságnál, de 1991-től az Air France-nál is repült, 2007-ben került az iráni Mahan Airhez. A repülőgép a 747-es úgynevezett Combi változata, amely az utasfedélzet hátsó részében árut is szállíthat, és nagy méretű raktérajtóval rendelkezik.
Kirívóan fiatalabb repülőgépre egyik járatukon sem kell számítani, a cég flottájának átlagéletkora ugyanis 26,2 év, a meglévő negyvenegy repülőgépük között szép számmal akadnak három évtizednél is idősebbek, köztük Airbus A300-as, A310-es, A340-300-as és -600-as és British Aerospace Avro RJ100-as és 85-ös típusú gépek.