A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése azt mutatja, hogy 2023-ra visszaállhat a járvány előtti utasforgalom, a 2030-ra korábban várt utasszámot azonban 7 százalékkal vetheti vissza a megtorpanás.
Brian Pearce, a háromszáz légitársaságot tömörítő IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) vezető közgazdásza videokonferencián számolt be arról, hogy milyen forgalomra lehet számítani rövid- és középtávon.
Globálisan most nagyon különböző az egyes régiók teljesítménye, Kína és az Egyesült Államok már idén több utast kezelhet a belföldi forgalomban, mint a járvány előtt, őket a brazil belföldi piac követheti, ahol jövő év elejére várható a járvány előtti szint elérése.
A világ összesített utasforgalma 2021-ben a 2019-ben mért 4 milliárdnak az 51 százaléka, jövőre pedig 88 százaléka lehet, és 2023-ban várható, hogy meghaladja ezt a járvány előtti szintet.
Középtávon pedig, az előrejelzés szerint 2030-ban globálisan 5,6 milliárd utas lehet, ez 7 százalékkal kevesebb, mint amit a járvány előtt becsültek. A lemaradást a mostani prognózis szerint nem lehet behozni, mert az éves bővülési ráta 3,9 százalék körül várható, amely alacsonyabb, mint a járvány előtt előrejelzett növekedési mutató.
Egyrészt az oltási programok helyzete, másrészt a gazdaság teljesítménye is befolyásolja majd a keresletet, ezzel kapcsolatban Brian Pearce megjegyezte, hogy a fejlett országokban rendkívüli mértékben nőtt az emberek megtakarítása, a gazdaság pedig jól prosperál, a termelés és a kereskedelem mértéke idén februárban meghaladta a 2019 februárjában mért szintet.
Jelenlegi adatok alapján az IATA azzal számol, hogy a második félévtől a nagyobb országok is megnyitják a határaikat, de Kína hozzállása továbbra sem világos, ott egyelőre még az egészségügyi dolgozókat sem oltották be teljes mértékben.