A Rolls-Royce a továbbiakban nem vesz részt a Boom Supersonic hangsebességnél gyorsabb utasszállító repülőgépének fejlesztésében, így egyelőre nem tudni, milyen hajtóművet használhat majd az Overture.

A Boom bejelentette, hogy a Rolls-Royce kiszállt a szuperszonikus Overture fejlesztéséből – számolt be az Aviation Week.

A cég közlésében azt írta, hogy nagyra értékeli a hajtóműgyártó elmúlt években végzett munkáját, de világossá vált, hogy az általa javasolt konstrukció és a hagyományos üzleti modell nem a legjobb megoldás az Overture jövőbeli üzemeltetői és utasai számára.

A startup cég hozzátette, hogy még idén bejelenti a kiválasztott új hajtóműgyártó partnert, az Overture első repülését továbbra is 2026-ra, első átadását és forgalomba állítását pedig 2029-re tervezi.

A Rolls-Royce közlésében azzal indokolta döntését, hogy alapos mérlegelés után arra jutottak, a szuperszonikus kereskedelmi repülés piaca jelenleg nem prioritás számukra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boom Supersonic

A Rolls-Royce kilépésében szerepet játszhatott az is, hogy a repülőgépiparra óriási nyomás nehezedik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, a szuperszonikus repülőgépek pedig kevésbé hatékonyak, mint a szubszonikus típusok. Ugyan a Boom legutóbbi koncepciója szerint az Overture a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátás érdekében kizárólag a fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF) is üzemelhet, ezen a területen rendkívül nagy a bizonytalanság.

A Rolls-Royce kiszállása hatalmas pofon a projektnek, mert ezzel jelentősen leszűkül a startup cég mozgástere, ami a hajtómű kifejlesztését illeti. Ha nem sikerül megfelelő megoldást találni az az Overture végét jelentheti.

Mint ismert, a GE Aviation korábban részt vett egy másik szuperszonikus projekt hajtóműfejlesztésében, de az Aerion 2021 májusában finanszírozási problémák miatt összeomlott. A GE egyelőre nem nyilatkozott, hogy nyitott-e a Boommal való együttműködésre.

A gyártó idén nyáron bemutatott frissített tervei szerint az Overture 65-80 utast szállíthat a mai repülőgépek sebességének duplájával, a tengerek és óceánok felett a hangsebesség 1,7-szeresével (Mach 1,7). Teljes hasznos terheléssel hatótávolsága 4250 tengeri mérföld (7871 km) lesz.