Több száz Boeing 737-es átvizsgálására és javítására lehet szükség, mert a Spirit Aerosystems problémát fedezett fel az általa szállított szerkezeti elemek gyártásánál.
A problémát a típus programjának egyik legfontosabb résztvevője, a törzset és több szerkezeti elemet gyártó Spirit Aerosystems fedezte fel a saját működésében, majd jelezte a Boeingnek.
A közlés szerint egyes típusváltozatok törzsének és függőleges vezérsíkjának összeillesztésénél, a nyolc csatlakozó elemből kettő gyártásakor a szabványostól eltérő eljárást alkalmaztak.
A probléma az elmúlt négy évben gyártott 737 MAX 7, MAX 8, MAX 8-200 és a 737 NG-n alapuló P-8 Poseidon katonai változatokat érintheti, a 737 MAX 9-es változatot viszont nem.
Azaz azokat a példányokat is, amelyeket a típus 2019. márciusától 2020 végéig tartó repülési tilalma alatt gyártott le a Boeing, és amelyek közül még számos példány vár átadásra a gyártó telephelyein.
A Boeing közlése szerint a hiba „nem jelent azonnali repülésbiztonsági problémát”, azaz a forgalomban lévő példányok földre parancsolására nincs szükség, ezt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vizsgálata is megerősítette a gyártó által benyújtott adatok alapján.
A probléma viszont jelentős számú, még át nem adott 737 MAX repülőgépet érint, köztük olyanokat is amelyek még a gyártósorokon vannak, vagy már elkészültek, de még átadásra várnak a gyártó telephelyein.
A Spirit Aerosystems azt közölte, hogy már megkezdte az érintett gépek ellenőrzési és javítási eljárásának kidolgozását.
Bár pontos szám egyelőre nem ismert, több száz repülőgép átvizsgálására és javítására lehet szükség, hiszen 2020 decembere óta mintegy 750 példányt adott át a Boeing a típusból, amelyből világszerte közel ezer van forgalomban.
Az amerikai gyártó éppen a napokban tette közzé első negyedéves eredményeit, a gépátadások számában hosszú idő után sikerült megelőznie európai riválisát, de az újabb probléma miatt bizonytalan, hogy az idei évre kitűzött 400-450 darab 737 MAX átadás elérhető-e.