A számos európai és ázsiai jelölt közül a francia Vinci Airports és az ausztrál IFM befektetési alap konzorciumát választotta stratégiai partneréül a leendő lengyel óriásreptér, a Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

A tavaly óta zajló stratégiai befektetői pályázaton a konzorcium által benyújtott ajánlat bizonyult a legkedvezőbbnek – közölte lapunkkal a lengyel CPK Lotnisko vállalat.

A pályázaton nyertes befektető hozzájárul a repülőtér megépítéséhez szükséges tőke biztosításához a kisebbségi részesedése mértékéig, valamint tapasztalataival és tudásával támogatja a beruházás megvalósítását, átadása után pedig a repülőtér üzemeltetése lesz a feladata.

Forrás: CPK

Az új repülőtér és multimodális közlekedési csomópont megépítéséhez szükséges finanszírozás 60 százalékát kötvények és bankok konzorciumától  felvett hitelek formájában biztosítja a lengyel államkincstár, 40 százalék érkezne a CPK Lotnisko részvényeit vásárló befektetőktől.

Marcin Horała, a CPK kormánymeghatalmazottja a közlés szerint hangsúlyozta, hogy a cég egy közép-európai utasforgalmi csomópont lesz, emellett a légiáru-szállításból származó bevételek terén is piacrészt kíván szerezni, a Lengyelországot jelenleg elkerülő árufolyamok odavonzásával.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szakember szerint a Vinci és az IFM csatlakozása a projekthez bizonyíték arra, hogy a CPK jól átgondolt, számokon alapuló projekt, magas megtérülési rátát garantál, és fellendíti a lengyel gazdaságot.

Mint ismert, Lengyelországban kormányváltás várható, egyelőre nem tudni, hogy ez milyen hatással lesz a projektre, amely komoly politikai és társadalmi vitákat váltott ki.

Ezzel szemben Horała hangsúlyozta: a CPK nem megalomán, és nem jelent veszélyt a regionális repülőterekre.

Forrás: CPK

A közlemény hozzáteszi, hogy a projekt fázisolásával 16 százalékkal sikerült csökkenteni az évi 40 millió utas kiszolgálására alkalmas repülőtér építésének kezdeti tőkeigényét. A projekt 8 milliárd zloty közvetlen befektetést vonz az országba.

Bár a közelmúltban a varsói Chopin repteret üzemeltető vállalat, a PPL is a CPK-hoz került, az nem képezi részét a befektetésnek, így teljesen állami tulajdonban marad.

A Vinci Airports a Vinci csoport tulajdonában lévő, párizsi székhelyű vállalat. Világszerte vezető szerepet tölt be az infrastrukturális projektek tervezésében, kivitelezésében, finanszírozásában és üzemeltetésében. A Vinci 120 országban tevékenykedik, és több mint 270 000 embert foglalkoztat. A vállalat jelenlegi portfóliójához 12 országban 65 repülőtér tartozik, amelyek 2019-ben (a világjárvány előtt) több mint 240 millió utast szolgáltak ki.

Korábban beszámoltunk róla, hogy a francia Vinci Airports a budapesti repülőtér állami kivásárlása kapcsán is szóba került a hírekben, kisebbségi szakmai befektetőként, ám egyelőre részvételüket nem erősítették meg hivatalosan.

Elkészült a lengyel óriásreptér építészeti koncepciója