A környezeti hatások minimalizálására a dubaji légitársaság belső protokollt működtet, így a pilóták csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a károsanyag-kibocsátást.
Az Emirates többirányú megközelítést alkalmazva, 2016-ban vezette be a Green Ops (Zöld Üzemeltetés) elnevezésű programját, amely a repülőgépek földi és légi üzemanyag-felhasználásának csökkentésére keresi a lehetőségeket – írja közleményében a cég. Emellett a pilóták számára biztosítja a szükséges oktatást, tudatosságot, adatelemzést és technológiát a lehető leghatékonyabb üzemeltetéshez.
A légitársaság arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, csökkentse a felesleges üzemanyag-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást, miközben biztosítja, hogy az Emirates által elfogadott legmagasabb szintű biztonsági szabványok ne sérüljenek.
A legutóbbi, 2023-2024-es pénzügyi évben a Green Ops és más kezdeményezések segítségével a légitársaság több mint 48 ezer tonnával csökkentette az üzemanyag-felhasználását és több mint 151 ezer tonnával a szén-dioxid-kibocsátását.
Ehhez nem csupán a légitársaság belső előírásai, de pilótái döntései is nagyban hozzájárultak.
Szabadon használható extra üzemanyag
A fedélzeten a kapitányok felelnek azért, hogy minden egyes járat a biztonságos üzemeltetéshez elegendő mennyiségű üzemanyaggal szálljon fel, a körülményeket mérlegelve pedig, az előírt minimumon túlmenően lehetőségük van többlet üzemanyagot kérni. Annak érdekében, hogy döntésük a lehető legpontosabb és az üzemeltetési igények szempontjából teljességgel megalapozott legyen, az Emirates minden ezzel összefüggő adatot a kapitányok rendelkezésére bocsát. Ezzel pedig jelentősen csökkenti a mérlegelésen alapuló többletüzemanyag igénylését.
A repülési sebesség optimalizálása
A repülőgép sebessége közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és így a károsanyag-kibocsátást, optimalizálása ezért rendkívül fontos lépés utóbbi szempontjából. Kiszámítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, valamint a teljes üzemeltetési költség minimalizálását. Az Emirates standard működési eljárásrendjének megfelelően pilótái eltérhetnek az előre meghatározott sebességtől, amennyiben ezzel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha ezzel nem veszélyeztetik a repülési menetrend integritását.
Rugalmas fékszárnybeállítás leszálláskor
Leszálláskor a repülőgépek többféle fékszárny-konfigurációt használhatnak, erről az Emirates pilótái a biztonsági előírások és a különböző futópálya-viszonyok figyelembevételével rugalmasan dönthetnek. Minden esetben azt a fékszárnybeállítást választják ki, amely a leghatékonyabban képes minimalizálni a légellenállást, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.
Fokozatos sugárfék
A földet érést követően gyakran alkalmaznak fordított tolóerőt, hogy a repülőgép lelassuljon. Az aktuális körülményeket és a futópálya hosszát mérlegelve, az Emirates pilótái a fokozatos sugárfék használatát részesítik előnyben, amellyel az üzemanyag-fogyasztást és a zajszennyezést egyaránt csökkentik.
Csökkentett hajtóműves gurulás (RETI)
A leszállást követő földi guruláskor a repülőgépeknek nincs szükségük maximális hajtómű-teljesítményre. Az Emirates pilótái ennek megfelelően csökkentett hajtóműves gurulást (reduced engine taxi-in – RETI) alkalmaznak, vagyis típustól függően egy vagy két erőforrást a biztonság, valamint az üzemeltetési hatékonyság veszélyeztetése nélkül leállítanak.
Optimalizált repülési útvonalak
Az Emirates a hatékony járattervezés úttörőjeként és korai alkalmazójaként 2003 óta alkalmaz rugalmas útvonalakat. A légitársaság a légiforgalmi irányítással és más iparági szervekkel együttműködve dolgozik azon, hogy optimalizálja a városok közti útvonalakat. A rövidebb repülési időn túl ennek köszönhetően járatai kevesebb üzemanyagot szállítanak, valamint használnak fel, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.
Technológia és innováció – Flight Pulse
Az Emirates valamennyi pilótája számára elérhetővé tette a GE Digital Aviation Services-szel közösen kifejlesztett Flight Pulse modult. Az átfogó adatelemző eszköz az egyes járatok biztonságára és üzemanyag-hatékonyságára vonatkozó üzemeltetési adatok és elemzések kulcsfontosságú elemeit tartalmazza. Bevezetésével nagyban javult az irányítás és az Emirates pilótái közti együttműködés, amely biztonságosabb és hatékonyabb repülést eredményez.
Súlypont-optimalizálás
A repülőgép súlypontja (CG) egyaránt hatással van a repülés biztonságára és a repülőgép teljesítményére. Annak érdekében, hogy növelje gépei aerodinamikai hatékonyságát, és ezzel együtt csökkentse az üzemanyag-használatot, valamint a károsanyag-kibocsátást, az Emirates belső szabályzata megköveteli, hogy berakodásnál minden esetben vegyék figyelembe az optimális súlyelosztást.
Az APU használatának csökkentése
A repülőgépek földi üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében az Emirates minimalizálta a segédhajtóművek (auxiliary power unit – APU) alkalmazását, helyette az elektromos földi tápegységet (ground power unit – GPU) használja. A károsanyag-kibocsátás mérséklésére bevezetett kezdeményezés eredményeként az APU használata több mint 30 százalékkal csökkent.
Pontosan kiszámított mennyiségű fedélzeti ivóvíz
Mivel a repülőgépen szállított víz tömege is befolyásolja az üzemanyag-használatot, az Emirates a felesleges mennyiség elkerülésére törekszik. Fedélzeti víztartályai feltöltésekor – az utasok kényelmének figyelembevételével – szigorú tudományos módszerrel számítja ki, hogy mekkora az adott repülőút pontos ivóvízigénye.