A brit közlekedési miniszter jóváhagyta a londoni Gatwick repülőtér második futópályájára vonatkozó terveket, így az évtized végére jelentősen növelheti a járatok és az utasok számát a légikikötő.

A Vinci Airports üzemeltetésében lévő Gatwick repülőtér jelenleg is két, párhuzamos futópályával rendelkezik, ám az északit csak gurulóútként, illetve tartalékként használják.

A brit kormány által most jóváhagyott, még 2021-ben bemutatott koncepció szerint az északi pálya középvonalát a másiktól 12 méterrel távolabbra, vagyis északabbra helyezik át.

Ezzel tennék lehetővé a két futópálya szimultán használatát, amelynek köszönhetően a fel- és leszállások száma a jelenlegi 280 ezerről 389 ezerre bővülhet évente, az utasoké pedig évi 80 millióra emelkedhet.

A brit kormány a gazdaság és a turizmus élénkülését, új munkahelyek létrejöttét várja az üzemeltető 2,2 milliárd fontba kerülő beruházásában az évtized végéig megvalósuló projekttől. A tervek részeként a Vinci bővíti a terminálokat, illetve egyéb, földi oldali infrastrukturális fejlesztésekre is vállalásokat tett, köztük közúti felüljárók, sávbővítések, járdák és bicikliutak megépítésére.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Amint a tervről korábban megírtuk, az összes érkező járat továbbra is a meglévő déli (08R/26L) futópályát használja majd (az alábbi képen balra), így a repülőtér megközelítési eljárásai nem változnának. A két pálya középvonalának közelsége miatt a jelenleg 2565 méter hosszú északit (a képen jobbra) csak a keskenytörzsű repülőgépek használnák, és kizárólag felszállásra.

Az üzemeltető azt is vállalta, hogy az északi futópályát nem használják a mélyalvási időszakban, 23 és 6 óra között, valamint azt is, hogy a pálya megnyitását követő kilenc éven belül a repülőtér működése kevesebb zajt fog okozni, mint a 2019 előtti időszakban. Mindezek ellenére a Zöld Párt katasztrófának nevezte a tervek jóváhagyását.

Forrás: London Gatwick Airport