Március 7-én mutatta be a Boeing a 737 MAX 9 prototípusát a nagyközönségnek, de a cég marketing főnöke már a még hosszabb törzsű 10X-ről beszél. Randy Tinseth hétfőn villantotta fel az első látványtervet a 737 MAX repülőgépcsalád új, leghosszabb tagjáról a 10X-ről. A szakember arról is beszélt a San Diegóban megrendezett ISTAT Americas expón és ezzel kapcsolatos blogbejegyzésében, hogy a megnyújtott törzsű változatról – melyet az A321neo konkurensének szán az amerikai gyártó – több lehetséges vásárlóval is aktív és előre haladott tárgyalásokat folytatnak.
A megnövelt utas-befogadóképességű 737 MAX 10X a gyártó állítása szerint a legalacsonyabb egy ülésre és egy repült mérföldre vetített költségeket biztosítja majd az üzemeltetők számára az egyfolyosós repülőgépek szegmensében.
Másképp fogalmazva a 10X lesz a Boeing szerint a világon a legnyereségesebben üzemeltethető keskenytörzsű típus Tinseth közlése szerint.
A 737 MAX 10X az A321neóhoz viszonyítva 5%-kal alacsonyabb egy ülésre és egy útra vetített költségekkel üzemel majd, miközben nagyobb lesz a hatótávolsága és körülbelül ugyanannyi utast tud majd szállítani, mint az európai versenytárs legnagyobb keskenytörzsűje.
A közölt látványterven egyelőre csak az látszik a megnövelt törzshossz mellett, hogy a 10X megörökli a MAX 9 szárny mögött elhelyezett nagy méretű vészkijárati ajtajait.
Randy Tinseth szerint a 10X kidolgozása relatíve csak egy kisebb fejlesztési programot igényel a gyártó részéről, bár ez némileg ellentmond a korábbi híreknek. Eddig ugyanis azt lehetett tudni, hogy a törzshosszabbítás miatt mélyebben is bele kellett volna nyúlni a repülőgép szerkezetébe és a főfutók meghosszabbítására és áthelyezésére is szükség lehet. A kérdést a Boeing még mindig nem véglegesítette, több lehetőséget vizsgálnak.
A Boeing egyelőre nem hozta nyilvánosságra a 10X paramétereit, de a legfrissebb hírek szerint az új típus 43,8 méteres törzshosszával 1,68 méterrel lesz hosszabb a 9-es változatnál.
A Flightglobal szerint az Airbus egyelőre azzal érvel saját típusa mellett, hogy a 44,5 méter hosszú A321neo még a 10X-nél is tízzel több utast tud majd szállítani. Randy Tinseth szerint viszont a 10X csak 38,1 cm-rel lesz rövidebb az A321neónál, azaz az európaiak nem tudnak két sorral több ülést bezsúfolni az A321neóba a 10X-hez képest. Ha ez igaz, akkor viszont a 10X törzsének a korábban közöltnél hosszabbnak kell lennie: a 10X eddig ismert 43,8 méteres hosszánál ugyanis az A321neo 72 centiméterrel nagyobb.
Az amerikai gyártó hivatalosan még idén bejelentheti a 10X programot, akkor majd fény derül a pontos számokra a centimétereket, mérföldeket és a maximális ülés-számot illetően.
A szegmensben egyelőre az Airbus áll nyerésre, hiszen az A321neo-ból eddig ötször annyit értékesített az európai gyártó, mint az amerikaiak a MAX 9-ből. Ha az amerikai gyártó a 10X-szel valódi konkurenciát állít majd az A321neónak, akkor Toulouse-ban előhúzhatják a kalapból a még nagyobb „A322neo” terveit, melyről John Leahy az Airbus értékesítési főnöke eddig úgy nyilatkozott, hogy nem fog megvalósulni.
Randy Tinseth közlése szerint a 10X a MAX 200-at (a 8-as sűrű székezésű, low cost légitársaságok igényeire alakított változata) és a legrövidebb törzsű MAX 7-et követően állhat forgalomba majd 2020 környékén.
A szakember ugyanakkor kiállt a gyengébb értékesítési eredményeket elérő MAX 9 változat mellett és hangsúlyozta, hogy a 10X kifejlesztésével a MAX család csak még erősebb lesz.