Tegel és Schönefeld együttesen mintegy 33 millió utast kezelt 2016-ban, több mint tíz százalékkal növelve a forgalmat. Az utóbbitól délre kiépített új Berlin-Brandenburg repülőtér sokszor elhalasztott megnyitásáról az üzemeltető vezetője azt nyilatkozta, hogy az idei átadásra „csak kevés esély” mutatkozik, valószínűleg tényleg 2018 elején nyílik meg. Készül azonban az új masterplan, amely két szatelittel számol, az első 2019-2020-ban nyílhat meg, addig a régi schönefeldi terminálokat is kénytelenek működtetni.
Négy hét alatt bezárnák Tegelt az új berlini reptér megnyitásakor
Tovább csúszhat a berlini új reptér megnyitása?
Utasforglami rekordot könyvelt el az előzetes adatok szerint Berlin: a két repterén, Tegel és Schönefeld termináljain összesen 32,9 millió utas fordult meg 2016-ban.
Ez 11,4 százalékos növekedés a megelőző évhez képest, és az elmúlt tizenegy esztendő legerősebb bővülését is jelenti
– nyilatkozta Karsten Mühlenfeld, az üzemeltető cég vezetője az aero.de cikke szerint.
A 2015-ben regisztrált 29,5 milliós utasszámot már november végén átlépték, és az idén, 2017-ben is további növekedéssel számolnak Mühlenfeld tájékoztatása alapján, bár úgy véli, ez mérséklődik majd és nem lesz kétszámjegyű a bővülés.
A legnagyobb plusz utasforgalmat az egykori NDK-reptér, a főképp fapadosok által használt Schönefeld könyvelhette el: bő hárommillióval 11,7 millióra nőtt az érkezők és indulók száma, míg a túlterhelt Tegel reptéren az előző évihez képest csupán 250 ezerrel többen jártak.
Karsten Mühlenfeld egyébként a napokban a sajtóértesülésekre reagálva azt mondta: valószínűleg tényleg csak 2018 elején nyílhat meg a Schönefelden felhúzott új Berlin-Brandenburg reptér, „kevés az esély” a 2017 végi megnyitóra.
A hosszú évek óta botrányokkal, tervezési és kivitelezési hibákkal, hiányosságokkal terhelt terminálkomplexum már öt éve meg kellett volna, hogy nyíljon, amint arról az AIRportal.hu is többször beszámolt.
Most az üzemeltető cég vezetője azt mondta, hogy az átalakításokban érintett kivitelezőkkel az elmúlt hónapokban folytatott tárgyalások alapján ez „a kevés esély” is esély, és ameddig ez így van, nem adják fel a 2017 végi megnyitó tervét.
Mühlenfeld azt is elárulta:
amennyiben 2017 októberére-novemberére nem tudják megnyitni a repteret, akkor a 2018 nyári menetrend életbe lépésére, március végére időzítik majd.
Ezt azzal magyarázta, hogy télen veszélyes lenne Tegelről átköltöztetni a forgalmat.
Az üzemeltető cégnek a Berlin-Brandenburg 2040-ig szóló kiépítési tervét, a masterplant is el kell készítenie ez év végéig, az aero.de egyik cikke szerint erről a felügyelőtanács tagja, Engelbert Lütke Daldrup nyilatkozott a napokban.
A cél az, hogy a két futópálya közötti területre koncentrálják az utasforgalmat. Ismert, itt épült fel a problémákkal terhelt új terminálkomplexum, az északi futópályától északra található a régi Schönefeld. Utóbbit valószínűleg 2023-ig tovább üzemeltetik majd, hiszen az új terminál kapacitása már nem elég a berlini utasforgalomnak.
A masterplan tartalmazza majd két további utasforgalmi épület tervét is (az eddigiek is ábrázoltak ilyet, szatelitként – a szerk.), amelyek egyenként 8 milliós utaskapacitással rendelkeznének.
Az első közülük az eddigi elképzelések szerint 2019 tavaszára készülhet el, de Mühlenfeld egy interjúban nemrég 2020-at említett.
A reptérüzemeltető 2018-ban Lütke Daldrups szavai szerint 34,6 millió utassal számol, 2023-ra ez 40,3 millióra növekszik, 2030-ra pedig 46,8 millióra. A repülőgépek fel- és leszállásának száma a 2018-ra becsült 298 ezerről 2023-ra 333 ezerre, 2030-ra pedig 373 ezerre növekedhet számításaik szerint.