Az ukrán Antonov repülőgépgyár mai bejelentése szerint a gyár megépít egy második, An-225 típusú hathajtóműves, óriás-áruszállító repülőgépet, melyből eddig csak egy létezett a világon.
Az ANTONOV Company 2016. augusztus 30-án írt alá együttműködési megállapodást a Aerospace Industry Corporation of China (AICC) céggel az An-225-ös program folytatásáról. A felek hosszú távú együttműködéséi szándékukat nyilvánították ki a megállapodás keretében.
Az együttműködés első lépéseként az ukránok legyártják a második, modernizált AN-225 Mrija szállítógépet, melyet az AICC fog üzemeltetni.
Az együttműködés második fázisában a felek megszervezik a típus Kínában történő sorozatgyártását
az Antonov cég licenszei alapján. A felek mindkét fázis részletes feltételeit külön szerződésekben rögzítik.
A közlemény arról nem árult el részleteket, hogy milyen újításokat takar a modernizált változat kijelentés. Elképzelhető, hogy a repülőgépnek csak a műszerezettségén és a kezelőszerveken változtatnak, annak érdekében, hogy a most forgalomban lévő példánynál kevesebb hajózó személyzettel repülhessen. Az sem kizárt azonban, hogy a hajtóműveket és az egyéb rendszereket is modernizálják az Antonov szakemberei.
Egyetlenegy An-225-ös repül a világon
Az egyetlen ma repülő példányt a típusból a Kijev-Gosomel bázisú Antonov Airlines üzemelteti. Az UR-82060 lajstromjelű repülőgép különlegesen nagy és különlegesen nagy tömegű cargo szállítását végzi a világ minden pontjára. A repülőgép maximális felszállótömege 640,000 kg. Az An-225-ös, melyet eredetileg a szovjet űrsikló, a Buran szállítására terveztek, hat darab D–18T típusú sugárhajtóművel van felszerelve.
Érdekesség, hogy a második példán nagy valószínűséggel már nem a prototípusról ismert osztott, hanem hagyományos, „kistestvéréhez”, a Ruslanhoz hasonló függőleges vezérsíkkal épülhet majd meg. Az osztott függőleges vezérsíkra a Buran szállítása miatt volt szükség.
A képeken a korábban megépült, de évtizedek óta félbehagyott második An-225 példány törzse látható az Antonov gyár szerelőcsarnokában.