Új légiközlekedéssel foglalkozó cég ütötte fel a fejét a Magyarországon bejegyzett vállalatok között, méghozzá RonanAir Kft. néven. A 2014 szeptemberében bejegyzésre került vállalkozás – a cégtárban található adatok alapján – főtevékenységként a légi személyszállítást jelölte meg. Az ezt követő további keressésel számos érdekességre bukkanva megállapítható: Egy újabb magyar légitársasági kezdeményezésről van szó!
Egy pillanatra azonban álljunk meg, mielőtt túlzott izgalomba esnénk az előbbi mondatot olvasva.
A magyar légiközlekedést egy kicsit is ismerő egyénekben a Sólyom Airways bukása óta minden ilyen hír több szkepticizmust, mint izgalmat vált ki, és ez most sincs másképp.
Ennek ellenére nem mehetünk el szó nélkül emellett, hiszen számos olyan információval szolgál a világháló erről a kezdeményezésről, amelyet érdemes megemlíteni, akár komoly, akár komolytalan kezdeményezésről van szó.
A RonanAir Légiközlekedési Korlátolt Felelősségű Társaság 2014. szeptember 16-án került bejegyzésre és kizárólagos tulajdonosa Godaliyanage Rohan Nanayakkara, aki 1993 óta tiszteletbeli magyar konzulként szolgál a Srí Lanka-i Colombo városában. A konzulátus az R-Group International csoport címén található, amely több vállalkozást is magába foglal, többek közt a szóban forgó Ronan Air-t is.
Mi is ez a Ronan Air és mi köze van Magyarországhoz?
Az R-Group weboldalán böngészve könnyen rá lehet találni egy 12 oldalas dokumentumra, amely a Ronan Air légitársaság nemzetközi kiterjesztésének projektjét foglalja össze. Az összefoglaló szerint a légitársaság egy LankAir nevű korlátolt felelősségű társaság ágazata, míg a LankAir az R-Group tulajdona, ez a csoport pedig az 1945-ben alapított Ceylon Carriers vezetésével működik.
A dokumentum által említett projekt célja, hogy “támogassák a RonanAir üzemeltetésének kiterjesztését nemzetközi útvonalak magába foglalásával Közép-Európából Budapestet bázisként használva.” Továbbá megemlítik, hogy egy magyar bejegyzésű, RonanAir néven működő légitársaság létrehozása is a tervek között szerepel.
(Forrás: RGroup International)
Első lépésként egy tíz útvonalas kelet-európai, ázsiai és afrikai terjeszkedést említenek, azonban hozzáteszik, hogy a projekt során Budapest – mint egy európai bázis – „profitálhat azokból a piaci lehetőségekből, amelyet a gyors thaiföldi, maldív, maláj és arab emirátusokbeli bővítés tesz majd lehetővé.”
Az ügy érdekessége, hogy az interneten megtalálható hírek szerint már 2004 és 2005 között is felmerült ez a nemzetközi nyitás, a Flightglobal légiközlekedési szakportál már akkor említést tett egy esetleges budapesti járatról.
Egy, a Magyar Turizmus Zrt. oldalán talált, 2012. 3. negyedévről szóló riport szerint a „Ronan Air vezetője tárgyalt augusztusban az MT Zrt.–vel egy menetrendszerinti légi járatról Sharjah (UAE) és Budapest között. További tárgyalások folyamatban.” Megkerestük a Magyar Turzimus Zrt.-t is az üggyel kapcsolatban, akik kérdésünkre a következő választ adták:
Az első tárgyalást követően még kétszer jelentkezett a légitársaság képviselője, de továbbra is csak a terveket tudta ismertetni, így érdemi együttműködés kialakítására eddig nem kerülhetett sor.”
Mindemellett sem a RonanAir Kft. megbízott képviselője, sem Godaliyanage Rohan Nanayakkara tiszteletbeli konzul, sem pedig az R-Group International nem reagált megkeresésünkre és levelünkre, így eddig nehéz is bármit megállapítani a két hónapja bejegyzett vállalkozás céljáról és terveiről.