Míg Bécsben a LOT új műanyagrepülője szállt le, Ferihegyre egy igazi orosz VAS látogatott. Az RA-96010 lajstromjelű Ilyushin Il-96-300 dél körül érkezett Ferihegyre.
Ritka madár járt ma nálunk, sőt itt is maradt három napra. Az Aeroflot külön charter-gépet küldött egy agrártudományos konferencia résztvevőivel Budapestre, egy Iljusin IL-96-300 típusú gépet. A szélestörzsű, interkontinentális gépből mindössze 29 darab épült eddig, az utóbbi időben azonban kétszer is járt Budapesten.
Az IL-96-os a régi, jól bevált, közepes hatótávolságú IL-86-os áttervezett, korszerűsített változata, amely képes az interkontinentális repülésre 11.000 km-es hatótávolságával. Ilyen típusból alakították ki az orosz elnöki- és kormányfői különgépet is, úgyhogy ezeket az elmúlt időkben Vlagyimir Putyin és Dmitrij Medvegyev felváltva használta, ahogy az elnöki és kormányfői címet cserélgették egymás közt.
A 250 tonna maximális felszállótömegű gépet négy, a szárnyak alá épített Aviadvigatyel/Szolovjov PS-90A típusú sugárhajtómű emeli a magasba, utazósebssége 850-870 km/h (0,78-0,84 Mach). A kétosztályos elrendezésben 18 business ülés és 244 turistaosztályú hely található. A gép összesen 152.000 liter kerozint tankolhat. Az orosz légitársaságok mellett a kubai Cubana de Aviación is vásárolt néhány gépet.
Az IL-96-os utasszállító változatainak gyártását 2009. augusztus 11.-én az orosz közlekedési miniszter végleg leállította, mert a típus nem volt képes eredményesen megküzdeni a piacon az amerikai Boeing és az európai Airbus dominanciájával. Kár érte, mert ez (is) egy szép repülőgép.
Közreadjuk a Budapest Airport által készített képgalériát.
Fotók: Hardy Mihály / Budapest Airport