Jövőre további használt Boeing 747-esek érkezhetnek a Cargolux flottájába, már csak egy olyan céget kell találni, aki szabadulna a luxemburgiak szigorú elvárásainak megfelelő példányoktól.
A Cargolux a jövőben is meg szeretné tartani a teljes egészében Boeing 747-es Jumbojetekből álló flottáját, annak gazdaságos bővítése azonban egyre nehezebb, mert fogyatkoznak a piacon a használt gépek, újakat rendelni pedig jelentősen nagyobb befektetéssel járna.
A luxemburgi cég ezért 2019-ben három további, használt 747-400F Freighter gépet szeretne forgalomba állítani.
A légitársaság azonban igen szigorú feltételeket támaszt az „új” gépekkel kapcsolatban, erről Richard Forson elnök-vezérigazgató beszélt a Cargo Factsnek.
Forson szerint cége viszonylag fiatal, körülbelül tíz éves 747-400F-eket szeretne vásárolni, vagyis olyanokat, amelyek a 2009-ben beszüntetett szériagyártás utolsó időszakában készültek.
Ez egyúttal azt is jelenti, hogy nem szeretnék követni más áruszállító légitársaságok gyakorlatát, akik igencsak öregnek számító, sokszor a ’90-es évek végén készült, sivatagban letárolt cargo Jumbojeteket hozznak vissza a forgalomba a növekvő kapacitásigény miatt.
Korábban részletesen beszámoltunk róla, hogy az utóbbi hónapokban tapasztalt, de könnyen lehet, hogy csak rövid időszakra szóló kapacitásigény-növekedés kelendővé váltak a korábbi generációs, használt Boeing 747F repülőgépek. A leállított utasszállító példányok átalakítása az extra költségek és átfutási idő miatt nem éri meg a cégeknek, az új 747-8F repülőgépek beszerzése pedig túl drága és csak évek múlva lehetne ezekhez hozzájutni. Így a cargo légitársaságok szinte vadásznak a használt, de „jó állapotú, keveset futott” 747-400F példányokra.
Az ázsiai-csendes-óceáni régióból jöhet a megoldás
Egyes források szerint két távol-keleti cég, a japán Nippon Cargo Airlines, és a Hong Kong-i Cathay Pacific Cargo légitársaság 747-400F gépei megfelelőek lennének a Cargoluxnak, már ha sikerül üzletet kötni valamelyikkel.
A Nippon Cargo Airlines korábban már értékesítette néhány öregedő példányát, így azok jelenleg is forgalomban vannak más áruszállító légitársaságoknál az USA-ban valamint Oroszországban.
A Cathay Pacific esetében ellenben nem ez lenne az első használt gép ügylet a Cargolux-szal, három gépet már 2016-ban értékesítettek nekik, ezek jelenleg LX-ICL, LX-FCL és LX-GCL lajstromjellel üzemelnek a luxemburgi cég flottájában.
Kérdéses azonban, hogy a két megnevezett cég, vagy esetleg mások szeretnék-e eladni nagy kapacitású gépeiket a jelenleg intenzíven növekvő légiáru-forgalom mellett.
Erre vonatkozóan még egyik légitársaság sem közölte terveit, azonban wet-lease alapon (személyzettel, karbantartással és biztosítással együtt) mindkét cég bérel egy-egy plusz 747-8F-et.
A Cargolux flottájában jelenleg 27 áruszállító Boeing 747-es üzemel, ezek közül 14 a nagyobb és újabb -8F, míg 13 a régebbi és kisebb -400F változatú. A cég hetente háromszor, keddi, szerdai és pénteki napokon közlekedtet menetrend szerinti járatot Budapestre is.
Használt gépek vásárlásának szándékával viszont nincsenek egyedül a piacon, nemrég az azerbajdzsáni Silkway vásárolt két, korábban a Malaysian Airlines Cargonál repült Jumbojetet, amelyeket már forgalomba is állítottak.