Az immár 10. alkalommal megrendezett, idei Arab Aviation Summit legfontosabb témája a légiközlekedés erősödő visszaépülése és a környezetvédelem volt.

Míg tavaly tavaly a pandémia utáni újraindulás volt a konferencia fókuszában, mostanra a fő kihívás az egyre bővülő utazási igények kezelése és a munkaerőhiány, illetve a károsanyag-kibocsátás csökkentése lett, így ez a téma került az idei rendezvényen reflektorfénybe.

Az emírségekbeli Rász el-Háimában tartott konferencia megnyitóján a rendezvény légitársasági partnere, az Air Arabia-csoport vezérigazgatója, Adel el-Ali méltatta az iparág válságállóságát, kiemelve, hogy az utazási kereslet visszatérése a makrogazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is rendkívül erős a térségben.

Sejka Moza bint-Marván al-Maktúm, az Egyesült Arab Emirátusok első női katonai pilótája beszédében a nők szerepét hangsúlyozta, amelyet a légiközlekedés történetében és jövőjében töltenek be. Hozzátette: a repülés nemtől függetlenül minden ember számára egyedülálló karrierlehetőséget biztosít, emellett fontosnak nevezte azokat a programokat, amelyek elősegítik a nők szerepvállalását az iparágban, és biztosítják az ehhez szükséges képzéseket a térség országaiban is.

Fotó: AIRportal.hu

Raki Phillips, a Rász el-Háima-i Turisztikai Ügynökség (RAK TDA) vezetője hangsúlyozta, hogy a repülés és az utazás természetes igénye az embereknek, Rász el-Háimát pedig „a jövő úti céljaként” pozícionálják. Hangsúlyozta, hogy a légiközlekedés és a turizmus kulcsfontosságú helyi gazdaság fejlesztésében, munkahelyeket is teremt, ami kiemelt jelentőségű a sok fiatallal rendelkező térségbeli országoknak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légiközlekedésben és a turizmusban minden szereplőnek együtt kell dolgoznia a fenntarthatósági célok elérése érdekében – tette hozzá.

Arról is beszélt, hogy mivel a Qatar Airways november 1-től napi járatot indít dohai központja és Rász el-Háima között, egyetlen átszállással a világ több mint 160 pontjáról elérhetővé válik a dubaji repülőtértől mindössze egy órás autóútra fekvő város és emírség.

A szakember közölte, hogy októbertől Münchenből az FTI utazásszervező csoport hetente két közvetlen charterjáratot indít Rász el-Háimába, amelyet a Smartlynx üzemeltet majd.

Egy ezt követő panelbeszélgetésen Abdul Vahab Teffaha, az Arab Légifuvarozók Szövetségének főtitkára ismertette, hogy az iparág minden szereplőjét meglepte a kereslet gyors visszatérése a pandémia után. A 2019-es rekordszinteket a forgalom már idén, de legkésőbb 2024-ben meghaladhatja az öböl-menti térségben.

Elismerte ugyanakkor, hogy a lezárások miatt a légiközlekedés rengeteg képzett dolgozót elveszített, mert a kormányok és az iparág szereplői nem látták előre, és nem is kezelték megfelelően a lezárások és az utazási korlátozások hatásait, ezért most számos helyen komoly kihívásokkal szembesülnek a munkaerőt tekintve.

Fotó: AIRportal.hu

Kálid el-Eiszávi, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) öböl-menti országokért és közel-keleti térségért felelős vezetője a fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatban kiemelte, hogy az iparági klímacélok eléréséhez drasztikusan növelni kell a fenntartható forrásból előállított repülőgép-üzemanyag (SAF) termelését a világban.

Az Egyesült Arab Emírségekben egy speciális kormányzati munkacsoport foglalkozik az ezzel kapcsolatos irányelvek kidolgozásával. A SAF ára jelenleg még 5-6-szorosa a kőolaj alapú termékekének, emellett foglalkozni kell azzal is, hogy az előállításhoz szükséges anyagok a világ különböző részein eltérő mennyiségben állnak rendelkezésre, például mivel az adott térségben nincs mezőgazdaság, így az ebből származó növényi hulladék nem, vagy jelentősen kisebb mennyiségben áll rendelkezésre.

Ralf Schustereder, a Rász el-Háima-i repülőtér vezérigazgatója a légikikötők fenntartható fejlesztéséről és az e téren alkalmazott intelligens megoldásokról szóló panelbeszélgetésen hangsúlyozta, hogy a légiközlekedés három fő szereplőjének, a légitársaságoknak, a repülőtereknek és a földi kiszolgálóknak együtt kell dolgozniuk a klímacélok elérése érdekében. A beszélgetésen elhangzott, hogy mivel a légiközlekedés, beleértve a repülőtér-fejlesztést, jelentős beruházásokat igénylő üzletág, a fenntarthatósági célok eléréséhez elengedhetetlenek a környezetvédelmi törekvések számára forrást biztosító kormányzati finanszírozási programok.