A portugál baleset kivizsgálók előzetes jelentése alapján a csűrőkábelek felcserélése okozta az Air Astana E190-esének tavalyi kényszerhelyzetét. A repülőgép sérülései alapján ugyanakkor az eseményt balesetté nyilvánították.

A rövid repülés útvonalán látszik, hogy a pilóták drámai küzdelmet folytattak azért, hogy a repülőgépet irányítani tudják. A dolgukat a rossz időjárás is nehezítette.

A karbantartás után hazafelé tartó repülőgépen a felszállás után egyből jelentkeztek az irányítási problémák, amelyen olyannyira nehezen lettek úrrá a pilóták, hogy azt tervezték, hogy a tenger felé irányítják a repülőgépet és a vízre szállnak le.

Hosszas küzdelem után végül sikerült stabilizálni a repülőgépet, amely később a Beja katonai bázison hajtott végre kényszerleszállást. Egy kisebb lábsérülésen kívül szerencsére senkinek sem esett baja.

A repülőgép szárnyai, törzse és irányító felületei azonban olyan mértékben sérültek, hogy a súlyos eseményt a kivizsgálók végül balesetté nyilvánították.

A kivizsgálás során bebizonyosodott, hogy az E-190-es karbantartása során mindkét szárnyban felcserélték a vezérlésért felelős huzalokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ehhez hozzájárult egy – a karbantartás során elvégzett, a gyártó által előírt – módosítás, amely megnehezítette a kábelek helytelen útvonalának felismerését.

A típuson a csűrőket mozgató egységeket mechanikusan, egy kábelrendszeren keresztül vezérlik. (Forrás: GPIAAF)

A fedélzeti számítógép ugyan a módosítások végrehajtását követően hibát jelzett („FLT CTRL NO DISPATCH”), amely további 11 napig tartó – javítást igényelt. Ezt a karbantartó vállalat a gyártóval együttműködve végezte, ám ennek során sem vették észre a huzalok felcserélését.

A kivizsgálás jelen állása szerint a karbantartó vállalat belső szabályzatát nem tartották be, ezért sem fedezték fel a hibát, dacára a különböző szintű biztonsági szűrőknek. A jelentés ugyanakkor kiemeli, hogy a személyzet sem vette észre a rendellenes működést a kormányfelületek felszállás előtti ellenőrzése során.

A jelentés alapján a gyártónak szeptember 30-ig frissítenie kell a repülőgép vezérléséhez kapcsolódó összes utasítást, valamint az üzemeltetők és karbantartó vállalatok figyelmét is fel kell hívni a hasonló hibák megelőzésére.

A repülőgépet végül január 21-én formálisan visszaadták az Air Astana-nak, akik megvizsgálják és döntenek a repülőgép további sorsáról, de a P4-CKJ lajstromjelű Embraer E-190-es azóta sem repült.