Az 1953-ban Esztergomban, a Sportárutermelő Nemzeti Vállalat gyárában épített Rubik R-18c Kánya megújulva szeli a levegőt Budaörsön.

A Kánya felújítása több mint 20 évet vett igénybe, még a hajdani MÉM RSZ berkein belül indult a renoválás. Az utóbbi években a felújítást a Goldtimer Alapítvány vállalta magára. Ennek a hosszú folyamatnak az eredménye egy olyan eredeti, repülőképes motoros oldtimer, ami magyar tervezésű és teljes egészében magyar építésű is.

HA-RUF Rubik R-18c Kánya
Gyártva: 1953-ban Esztergomban, a Sportárutermelő Nemzeti Vállalat
Gy.szám: E-778

Műszaki adatok:
Fesztávolság: 11,6 m
Hossz: 8,3 m
Magasság: 2,08 m
Szárnyfelület: 14,37 m²
Üres tömeg: 650 kg
Maximális sebesség: 200 km/h
Leszálló sebesség: 75 km/h
Átesési sebesség: 65 km/h
Motor: Shvetsov M-11FR max. 160 LE-s, öthengeres, léghűtéses csillagmotor
Átesési sebesség: 65 km/h

A gép tervezését id. Rubik Ernő 1944-ben kezdte és több részegységet is elkészítettek. A konstrukcióhoz a kiváló rövid fel- és leszállási tulajdonságokkal rendelkező német Fieseler Fi-156 Storch futárrepülőgép szolgált alapul. Összesen kilenc példányt építettek belőle az esztergomi Sportárutermelő Nemzeti Vállalatnál.

Az R-18-as felsőszárnyas, kétszemélyes vontató és futárrepülőgép. A gép rövid fel- és leszállási tulajdonságokkal rendelkezik. Ennek érdekében a dúcokkal merevített felső szárnyak orrsegédszárnnyal és réselt fékszárnyakkal vannak ellátva. A gép sárkányszerkezete vegyes építésű. A törzs első része (kabin) acél csővázból készült, négy törzskerettel, durál lemez borítással.

A törzs hátsó része (farok), amely a negyedik törzskerethez csatlakozik négy felerősítő vasalás segítségével faépítésű héj szerkezet. A szárnyak és vezérsíkok tiszta faépítésűek, réteges lemez borítással. Futóműve hagyományos, hárompontos. A futókerék rugózása olajcsillapítású spirálrugós teleszkóp rendszerű.

A kisméretű futókerekek bowden huzallal működtetett tárcsás fékkel rendelkeznek. A farokfutó elforgatható, lengését spirálrugós rugóstag csillapítja. A kabinon két ajtó található, mindkettő ledobható. A kabintető körben plexi borítású és minden irányban jó kilátást biztosít.

A gépek többségében 119 kW-os (160 LE-s) hathengeres Walter Minor 6–III motort építettek, de készült M–11 csillagmotorral épített változat is.

Fotók: Czégény Péter
Felhasznált irodalmak: http://hu.wikipedia.org/wiki/R%E2%80%9318_K%C3%A1nya http://www.goldtimer.hu/kanya.html