A Lockheed Martin is belépne az új szuperszonikus utasszállítók piacára. Az eddig megjelent szereplőktől eltérően, egy csendesebb repülőgép tervezésével tenné ezt.
Június 19-én bejelentette a Lockheed Martin, hogy a NASA számára épülő X-59 tapasztalatai alapján belefognak egy nagyobb, 40 fő befogadására alkalmas szuperszonikus repülőgép (QSTA – quiet supersonic technology airliner) építésébe a Flightglobal értesülése szerint.
Michael Buonanno, az X-59 program főmérnöke szerint az utasszállító szárazföld fölött a hangsebesség 1,6-szorosával, míg óceánok fölött akár 1,8-szorosával is haladhat majd.
Ehhez azonban elengedhetetlen a halk üzemmód, mivel az Egyesült Államokban jelenleg tiltva van a hangsebesség feletti repülés a hangrobbanás miatt.
Az X-59-es a tervek szerint nem okoz hangrobbanást, helyette csak egy puffanás szerű hangot lehet majd csak hallani. A hangsebesség átlépése az utasok számára egyáltalán nem lesz észlelhető a főmérnök szerint. A QSTA ezen felül további zajcsökkentő technikákat is megkap, amelyek a fel- és leszállás idején jelentenek majd segítséget.
A pilóták – akárcsak az X-59 esetében – képernyőkön keresztül látják a külvilágot, mivel a repülőgép orra ezen a részen már annyira keskeny, hogy a hagyományos szélvédő nem megoldás.
A QSTA a tervek szerint FL500 és FL600 közötti utazómagasságban (~15-18 ezer méter) fog repülni, amely jóval több, mint a mai utasszállító repülőgépek utazómagassága.
Ebben a rétegben már nagyságrendekkel erősebb a repülés környezetszennyező hatása, ezért a károsanyag-kibocsátást a lehető legkisebbre kell csökkenteni.
Miután az X-59-es repülőgép elkészül és berepülik, a pilóták – várhatóan 2023 és 2025 között – az Egyesült Államok több területe felett is átrepülnek a hangsebesség másfélszeresével. A NASA pedig összegyűjti a lakosok véleményét a hanghatásokról. Ezzel az anyaggal is szeretnék segíteni az FAA-t és az ICAO-t, hogy sebességi és zajhatárértékeket szabjanak a szuperszonikus repülőgépek számára.