A tavalyi év eredményeiről és a repülőgép-karbantartó ágazat előtt álló legfőbb kihívásokról a Lufthansa Technik Budapest ügyvezetőjével, Thoralf Wagnerrel beszélgettünk.
-Az európai légiközlekedésben a válságból való kilábalás éve volt 2022, hogyan teljesített a repülőgép-karbantartó iparág és azon belül a Lufthansa Technik?
-Az utazási korlátozások tavaszi feloldását követően a Lufthansa Groupnál és a más légitársaságoknál is a kereslet erős visszatérését tapasztalhattuk Európában és az észak-atlanti útvonalakon. Ázsia még le van maradva ebben a tekintetben, de a következő hónapokban folyamatos növekedés várható. Ennek jelentős hatásai a repülőgép-karbantartási iparág minden területén érezhetők, a kereslet gyorsabban tért vissza, mint ahogy 2021 végén a piac bármely szereplője várta.
Az utasok igényei miatt a légitársaságok nagyobb kihasználtság mellett üzemeltetik flottájukat, azaz a gépek többet repülnek. Emellett a krízis alatt letárolt példányok nagy részét is igyekeznek újra forgalomba állítani, sőt olyan típusok és példányok is visszatértek vagy nemsokára visszatérnek, amelyek kivonásáról korábban már döntést hoztak az üzemeltetők.
Mindezt az új generációs repülőgépek szállítási késedelme is hajtja, különösen a szélestörzsűek esetében.
A parkolásból kivett példányok visszaállítása a forgalomba, valamint a flotta nagyobb kihasználtságából adódó többlet karbantartási igény jelentős keresletet eredményez a repülőgép-karbantartók piacán, és ez jól látszik a Lufthansa Technik Group 2022-es teljesítményén is.
A teljes tavalyi év auditált pénzügyi eredményei még nem állnak rendelkezésre, de az első három negyedévben (2022. január-szeptember) a cégcsoport mintegy 4 milliárd eurós bevételt termelt, amely a járvány előtti év azonos időszaki teljesítményének mintegy 90 százalékát éri el. A bevétel mindössze egynegyede származott a Lufthansa-csoporthoz tartozó légitársaságoktól, a háromnegyede pedig más üzemeltetőktől, amely jól szemlélteti a Lufthansa Technik erős piaci pozícióját.
Az első három negyedévben a vállalat már erősen nyereséges volt, 397 millió eurós profitot termelt.
A Lufthansa Technik számos új ügyfelet szerzett az elmúlt időszakban, és több jelentős szerződést is megkötött. Mindez a krízis alatti nehéz időszakban az ügyfelekkel folytatott együttműködésünknek is köszönhető, hiszen a filozófiánk az volt, hogy találjuk meg a legjobb megoldásokat a válság közös túlélésére. Ez a méltányos hozzáállás pedig meghozza most a gyümölcsét.
A Budapesten nyújtott hangár-karbantartási szolgáltatások mellett a Lufthansa Technik például Máltán, Szófiában és Berlinben is működtet karbantartóbázisokat, a piaci kereslet növekedésével már vizsgáljuk azt, hogy melyik helyszínen és hogyan tudjuk növelni a kapacitásainkat a piacvezető pozíciónk megőrzése érdekében.
Az erős keresletet a Lufthansa Technik Budapestnél is fokozottan érzékeljük, a hangáraink tele vannak, új és visszatérő ügyfelek számára is végzünk munkát. Az ügyfélkörünk megoszlása változott az előző évekhez képest, jelenleg körülbelül fele-fele arányban dolgozunk a Lufthansa-csoporthoz tartozó és más légitársaságok gépein. Habár minden ügyfelünknek állandó bázisa van a hálózatunkban, igény esetén rövid távon át tudjuk csoportosítani a karbantartási feladatokat a telephelyek között.
A járvány alatt a Lufthansa Technik Budapestnél letárolt repülőgépek jelentős része az ellenőrzések és a karbantartás elvégzését követően visszatért a forgalomba. A még itt lévő mintegy tíz példány újraaktiválása is várhatóan egy éven belül megtörténik. A jövőben a parkolási üzletág sokkal kisebb volumenű lesz, inkább például a rövid távú parkolások lesznek jellemzőek a lízingelt repülőgépek üzemeltetőváltása közben.
-A járvány után azonban máris jött a következő, az ukrajnai háború okozta válság, ez milyen kihívásokat hozott?
-A főként az ukrajnai konfliktus hatásai miatt megugró energiaköltségek és infláció nagy kihívást jelentenek általánosan a légiközlekedésben és a repülőgép-karbantartási iparágban is. Magyarországon télen fűteni, nyáron pedig hűteni kell a megfelelő munkakörülmények fenntartása érdekében, valamint emelkednek a szolgáltatások árai és az anyagköltségek is.
Emellett a lakosságot is érintő inflációs nyomás miatt jelentősen emelkednek a bérköltségek. Ezek minden piaci szereplőt érintő hatásait már nem lehet kizárólag megtakarítási programokkal kezelni, ezért a karbantartás árszintjeit is ehhez a környezethez kell hangolni.
További kihívást jelent a szűk munkaerőpiac a szakképzett dolgozók tekintetében. A járványidőszak alatt az iparág számos szereplője leállította a képzési programokat, egyes cégek tömegesen bocsátottak el embereket, akik közül sokan elhagyták az iparágat.
Most pedig az egész szektorban nagy a verseny a megfelelően képzett munkaerőért, hogy követni tudják a piaci kereslet nagyon gyors visszatérését.
A repülőgép-karbantartásban dolgozók munkaerőpiacán nem csak regionális vagy nemzeti szintű a verseny, mert szabványosított engedélyek Európa szerte rugalmas külföldi munkavállalási lehetőségeket is biztosítanak a légiközlekedési ágazatban.
-A Lufthansa Technik Budapest milyen módon igyekszik úrrá lenni a munkaerőpiaci kihívásokon?
-Mindenekelőtt hosszú távon gondolkodunk, és igyekszünk hosszú távú, magasan képzett munkahelyeket teremteni, valamint megbízhatóak és elkötelezettek vagyunk a munkavállalóink iránt. Ezért a válság alatt is megtartottuk minden alkalmazottunkat. Másodszor, megfelelő munkakörülményeket kell teremtenünk ahhoz, hogy vonzó munkaadó legyünk.
Az elmúlt évben két alkalommal, illetve az idén januárban is emeltük a béreket a piaci viszonyokhoz igazodás fenntartása érdekében, és az alapfizetések emelése mellett más fejlesztéseket is végrehajtottunk a javadalmazási rendszerünkben, tudva, hogy a magas infláció különösen az élelmiszer- és energiaárak terén a dolgozóinkat is sújtja. A bérrendszerünk részét képező cafeteria-rendszer, a nyereségrészesedési juttatások, valamint nyugdíj- és egészségügyi támogatás lehetővé teszik számunkra, hogy átfogó és versenyképes csomagot kínáljunk munkavállalóinknak.
Mindezek mellett az egyéni szakmai fejlődés nagyon fontos ebben az iparágban. Képesítési rendszerünkben folyamatosan fejlesztjük technikusainkat magasabb szintek elérése érdekében, amely magasabb bérrel is jár.
Ezen kívül gyakran tudunk nemzetközi kiküldetéseket biztosítani, elsősorban a Lufthansa Technik csoporthoz tartozó európai testvérvállalatainknál, és a Lufthansa csoporthoz való tartozásunknak köszönhetően tökéletes utazási feltételeket tudunk biztosítani kedvezményes és stand-by repülőjegyekkel, amelyek egyedülálló előnyöket jelentenek.
A Lufthansa Technik Budapestnél tavaly ismét elindítottuk és a jövőben is folytatjuk a belsős, repülőgép-szerelő képzési programunkat, amelynek helyeit teljesen fel is tudtuk tölteni. Az idén is elindítjuk majd a tanfolyamot, mert úgy gondoljuk, hogy munkáltatóként a legjobb befektetés, hogy fiatalokat képezünk.
A Lufthansa Technik stratégiájának része, hogy a legmodernebb típusok karbantartásához szükséges képességekkel rendelkezzen. Itt Budapesten a Boeing 737-es és Airbus A320-as típusokra fókuszálunk, ezért természetes, hogy ezek új generációs változataihoz (737 MAX és A320neo) szükséges jogosítások és szerszámkészletek beszerzésébe is invesztáltunk. Ez pedig a dolgozóinknak is jövőbemutató fejlődési lehetőséget jelent.
Számos munkakörre keresünk jelenleg is dolgozókat, és minden képzettségi szintnek tudunk állást ajánlani, a mélyebb tapasztalatot nem igénylő szerelői munkaköröktől egészen a B1 szintű vezető mérnöki pozícióig.
-Milyen hosszabb távú iparági trendek határozzák meg a vállalatcsoport jövőjét?
-Az iparág átalakulásában a legfontosabb előremutató trend a digitalizáció. A Lufthansa Technik élen jár a saját folyamatainak digitalizációja terén, valamint az új digitális megoldások és termékek fejlesztésében, ezekkel ugyanis az ügyfelek számára nagyobb hozzáadott érték teremthető. Néhány évvel ezelőtt már létrehoztunk egy olyan szegmenst a csoporton belül, amely kizárólag a digitalizációval foglalkozik. Ennek a leginnovatívabb egységünknek már itt Budapesten is van egy bázisa, mintegy 50 munkatárssal.
A vállalat nagy hangsúlyt fektet az AVIATAR digitális műszaki támogató platform fejlesztésére. A közelmúltban felvásároltuk a légitársaságok műszaki és karbantartási tevékenységének adminisztrációját támogató, piacvezető, svájci fejlesztésű AMOS rendszert is.
A két platform (AVIATAR&AMOS) és az összes karbantartási tevékenység dokumentálására szolgáló Flydocs leányvállalatunk kombinációjával a Lufthansa Technik-csoport a légitársaságok műszaki és üzemelési feladatainak támogatására szolgáló, komplex digitális ökoszisztémát hoz létre a jövőben.
További hozzáadott értéket jelent az ügyfeleink számára, hogy a világ piacvezető repülőgép-karbantartó (MRO) cégeként a nagy repülőgépgyártók mellett a hajtóműveket és egyéb részegységeket fejlesztő és előállító beszállítókkal is széles körű együttműködéseket kötünk. Ez lehetővé teszi, hogy a legújabb javítási módszereket tudjuk kínálni az összes új generációs hajtóműhöz, valamint a legmodernebb típusokon (pl. az A350-eseken) alkalmazott legtöbb alkatrészhez.