Megelőzte London-Heathrow-t a párizsi Charles de Gaulle (CDG) repülőtér az utasok számát tekintve, a kínai China Southern Airlines pedig a világ legnagyobb légitársasága lett a felkínált ülőhelyeket tekintve.
Már a koronavírus-járvány előtt is folyamatosan zárult az olló a legnagyobb európai központi repülőterek között, a korábban stabilan vezető Heathrowhoz egyre közelebb került a többi.
A mostani rendkívüli helyzetben meg is történt a váltás a dobogó felső fokán, a párizsi Charles de Gaulle légikikötő lett Európa legnagyobb gyűjtő-elosztó központja az indulók és érkezők számát tekintve.
A Charles de Gaulle repülőtéren szeptember végéig 19,3 millió utast kezelt, míg Heathrow csak 19 milliót.
Az eredmény egyik félnek sem túl örömteli, ugyanis annak köszönhető a váltás, hogy Heathrow utasforgalma 68,9 százalékkal, míg a párizsi légikikötőé „csak” 66,8 százalékkal csökkent az előző évihez viszonyítva.
John Holland-Kaye, a Heathrow-t üzemeltető vállalat vezetője arra hívta fel a figyelmet a Flightglobal cikke szerint, hogy a frankfurti és az amszterdami Schiphol repülőtér is gyorsan zárkózik fel. A brit kormány késlekedése – a karantént kiváltó tesztelések terén – a riválisokat hozza előnyösebb helyzetbe álláspontja szerint, ugyanis mások gyorsabban léptek, és ebből a gazdaságuk profitálni fog.
Prognózisuk szerint Heathrow 22,6 millió utassal zárja az idei évet, de jövőre is csak 37,1 millióval számolnak, ami több mint 50 százalékos visszaesés a 2019-es 80,8 millióhoz viszonyítva.
Ami a pénzügyeket illeti, az év első kilenc hónapjában Heathrow bevételei 59 százalékkal csökkentek, az üzemeltető cég másfél milliárd angol font adózás előtti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
Kínai előretörés a légitársaságok rangsorában
Mindeközben váltás történt a dobogó legfelső fokán a világ legnagyobb légitársaságai között is, a China Southern Airlines került az első helyre az OAG szaklap legutóbbi felmérése alapján.
A 32 éve működő kínai légitársaság 2,5 millió széket kínált fel a múlt héten, 1,2 százalékkal többet, mint egy héttel korábban, a második az American Airlines lett 2,4 millió ülőhellyel, 7,2 százalék csökkenéssel. Igaz, e két cég „versenye” hetente lezajlik, hol az egyik, hol a másik veszi át a vezetést.
Érdekesség, hogy a China Southernnél már csak 10 százalékos elmaradás van a januári kapacitáshoz képest.
Árnyalja a képet az, hogy a légitársaság utasforgalma 2020-ban a járvány miatt csökkent ugyan, de a nagy belföldi hálózatnak köszönhetően jóval kisebb mértékben, mint európai vagy amerikai riválisainál, hiszen Kínában már most szinte visszaállt az országon belüli légiforgalom a járvány előtti szintre.
A cég már évekkel ezelőtt a legnagyobb flottával rendelkezett Ázsiában, a tavalyi évben mintegy 152 millió utast szállított, ezzel a hatodik helyet megszerezve az American Airlines, a Delta Air Lines, a Southwest Airlines, a United Airlines és a Ryanair után, de maga mögé utasítva a Lufthansa-csoportot és az IAG-holdingot.
A kínai légitársaság a nyári menetrend kezdetétől, 2021. március 30-tól visszatér a bécsi repülőtérre, ahonnan Ürümcsi megállóval Kantonba lehet közvetlenül repülni – emelte ki lapunkhoz eljuttatott közlésében a légitársaság magyarországi képviselete, az Aviareps.