A légiközlekedési iparág szereplőinek igazságosabb elosztásban kellene vállalniuk a járvány miatt keletkezett károkat a LOT szerint. A cég eközben felfüggesztette a titokzatos LOT-klón üzemeltetői engedélyének megszerzésére indított eljárást, cargo-járatokat indít Varsó és Peking között, valamint a csak kézicsomagot tartalmazó tarifát a Budapest és Szöul közti járatokon is elérhetővé teszi.
Mint arról korábban beszámoltunk, a lengyel nemzeti légitársaság akár 1 milliárd eurós állami támogatást is igényelhet a járvány miatti pénzügyi krízis áthidalására. A vállalat vezetése az elmúlt hónapokban próbálta visszafogni a készpénz kiáramlását és csökkenteni a költségeit. Ennek érdekében tárgyalásokat folytatott a repülőgép-flottát lízingbe adó cégekkel, a beszállítókkal és a munkavállalókkal is.
A légiközlekedési iparág szereplőinek osztoznia kell a légitársaságokkal a pandémia okozta pénzügyi kockázatokon – hangsúlyozta ezzel kapcsolatban Maciej Wilk, a LOT üzemeltetési vezérhelyettese a Flightglobal összefoglalója szerint, a légijármű-karbantartással foglalkozó cégek számára szervezett MRO Transatlantic konferencián.
A repülőgépgyártóknak, a lízingcégeknek és a karbantartást végző társaságoknak át kell vállalniuk a kereslet visszaesése miatt elszenvedett károk egy részét – mondta el a szakember.
Magyarázata szerint a légitársaságoknál a járatok leállítása miatt közvetlenül jelentkezik a bevételkiesés, a beszállítókat viszont védik a szerződések, pénzügyi kockázatuk elenyésző, ugyanis a légicégek az állami támogatásokból a partnereiket is fizetik.
A légitársaságok tömeges csődje viszont a beszállítókat és az iparág többi szereplőjét is magával ránthatja – tette hozzá a szakember.
Nehéz tél jön
A lengyel légitársaság nehéz téli időszakra készül, várakozásaik szerint a kereslet 2021 áprilisa előtt nem kezd visszatérni. A légitársaságoknak ezt követően is nehéz lesz nyereséget termelniük, mert a piacon hatalmas túlkapacitás alakulhat ki, emiatt pedig nagy nyomás lesz a jegyárakon.
A LOT a napokban jelentette be, hogy november 10-én újraindítja, és az év végéig ismét közlekedteti a Varsó és Peking közötti járatait, de a repülőgépek utasokat nem, csak árut szállítanak.
A légitársaság december 1-től kezdődően kiterjeszti a legolcsóbb, csak kézipoggyászt tartalmazó, Economy SAVER jegyárkategóriáját a jelenleg üzemelő ázsiai járatokra is.
A legfeljebb 8 kiló tömegű kézipoggyászt tartalmazó repülőjegyek már foglalhatók a Lengyelországból Tokióba és Szöulba, valamint a Budapestről Szöulba közlekedő járatokra.
A titokzatos LOT-klón
Amint június elején megírtuk, LOT Polish Airlines SA néven új vállalatot hozott létre a lengyel nemzeti légitársaság állami tulajdonosa. A Polska Grupa Lotnicza (PGL) által bejegyzett cég, amelynek neve megegyezik a meglévő, nagy múltú fuvarozó angol elnevezésével, június közepén adta be kérelmét a lengyel Polgári Légiközlekedési Hatósághoz saját Légi Üzemeltetői Engedély (Air Operator Certificate – AOC) kiadása iránt.
A lengyel légügyi hatóság bejelentésére hivatkozva a lengyel Rynek Lotniczy légiközlekedési portál most azt írta, hogy a PGL kérésére felfüggesztették az AOC ügyében zajló hatósági eljárást.
A lengyel sajtó korábban több cikkben is arról spekulált, hogy az állami holding a LOT kontrollált csődjét készítheti elő az új cég létrehozásával, de ezt hivatalos források következetesen cáfolták. A légitársaság vezetése vélhetően ezzel a lépéssel inkább nyomást akart gyakorolni a beszállítókra, lízingcégekre és a szakszervezetekre a költségek csökkentése, és a fizetési kötelezettségek átütemezése érdekében.