Két esetet vizsgált ki az Airbus és a Rolls-Royce, amikor A350-esek hajtóműve a levegőben a pilóták beavatkozása nélkül leállt. A gyártók szerint mindkétszer a középső kezelőpultra ömlött folyadék hozható kapcsolatba az eseménnyel.
Az európai repülőgépgyártó január 30-án ismertette az üzemeltetőkkel, hogy pontosan mit tártak fel a vizsgálatok, és javaslatokat tettek a pilótafülkében az ételek és italok kezelési gyakorlatának megváltoztatására – írta meg a Flightglobal.
A vizsgált esetekben az Asiana Airlines és a Delta Air Lines A350-900-asai voltak érintettek, 2019 novemberében és 2020. január 21-én.
A Delta A350-ese a légitársaság egyik Szöulba tartó járatát teljesítette, de útközben a repülőgép jobb oldali hajtóműve leállt. Miután a pilóták nem tudták újraindítani a Rolls-Royce Trent XWB erőforrást, az út megszakítása mellett döntöttek egy alaszkai reptéren.
Ezelőtt 15 perccel valamilyen ital ömlött a két pilóta között lévő panelre, ahol a hajtóművek vezérléséhez használt kezelőszervek, például a gázkarok is vannak.
Az már utólag, a repülési adatrögzítőkből derült ki, hogy a hajtóműveket vezérlő számítógép aktiválta a hajtómű magasnyomású rendszerében az egyik elzárószelepet, feltehetően a kiömlött folyadék miatt, és ez okozta a hajtómű leállását.
Hasonló történt november 9-én az online járatkövető oldalak szerint az Asiana Airlines HL7579 lajstromjelű, Szöulból Szingapúrba tartó A350-900-asával. A manilai útmegszakítással végződött eset érdekessége, hogy viszonylag hosszú idő, egy óra telt el az ital panelre ömlése és a hajtómű leállása között, és ugyancsak a jobb oldali hajtómű egyik elzárószelepe lépett működésbe.
Az érintett paneleket mindkét gépből kiszerelték, és három cég: az Airbus, a Rolls-Royce és a Leonardo szakemberei nézték meg őket. Az anomália kiváltó okaként az elektronikára ömlött folyadékot jelölték meg, de hogy pontosan melyik részegységből indult ki a hibás parancs, még vizsgálják.
Az Airbus mindenkori ajánlása szerint a pilóták italát repülés közben az erre kialakított tartóban kell elhelyezni a hasonló esetek megelőzésére.
Ilyen incidens ennek ellenére más Airbus típussal is fordult már elő: 2019 szeptemberében a Condor A330-200-asának kellett Shannonban leszállnia, mert a kapitány kávéja a rádiók vezérlőpanelére borult, amely meghibásodott, és akadályozta a kommunikációt a légiforgalmi irányítással.